Tren granota | Cedit

La commemoració dels 100 anys de l’arribada del Tren de Baix (“Els catalans”, FGC) a Terrassa permetrà pujar a un tren històric, el popular “granota” que moltes generacions de ciutadans encara recordarà. Encara resten alguns serrells per polir, però sembla que el trajecte que es farà serà el de Les Planes fins a la capital del Vallès Occidental. La seva antigüitat fa que sigui difícil que parteixi de Barcelona, pels forts desnivells que cal circular. La idea d’unir les dues ciutats va néixer i es va fer realitat durant l’època modernista. L’Ajuntament agafa aquesta excusa i se l’apropia per decidir quan es podrà pujar a la “granota”. Serà durant la nova edició de la Fira Modernista de Terrassa del mes de maig. El Consistori pretén que el tren passi per totes les estacions egarenques, però no sap si serà viable.

Pep Forn; la regidora de Cultura, Rosa Boladeras; i el membre de la Junta del Club Ferroviari de Terrassa, Ildefons Argemí

Pep Forn; la regidora de Cultura, Rosa Boladeras; i el membre de la Junta del Club Ferroviari de Terrassa, Ildefons Argemí | J. M.O.

El regidor de Turisme, Pep Forn; la regidora de Cultura, Rosa Boladeras; i el membre de la Junta del Club Ferroviari de Terrassa, Ildefons Argemí, han presentat el programa d’actes de commemoració del Centenari de l’arribada del Tren de Baix, l’arribada dels Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya a la capital egarenca, des de Barcelona, el 28 de desembre de 1919. Aquesta proposta està organitzada per l’Ajuntament i el Club Ferroviari de Terrassa amb la col·laboració de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya.

Entre els actes programats han destacat els que es faran a la Xarxa de Biblioteques Municipals de Terrassa BCT Xarxa, l’Arxiu Històric de Terrassa, el Museu de Terrassa i les activitats previstes en el marc de la celebració de la XVIII Fira Modernista de Terrassa, que tindrà lloc els dies 9 i 10 de maig. Hi ha xerrades, exposicions, audiovisuals, tria de novel·les, còmics i cinema ambientats en el món dels viatges en ferrocarril, tallers de manualitats i mostres de llibres.

Els trens de la sèrie 400-500 eren popularment anomenats “granota”, a causa dels seus fanals a la part anterior, que recorden els ull d’aquest batraci, i també pel seu color verdós. El prototipus data de 1944 i el primer conjunt d’aquests automotors, construït als tallers de Sarrià, com tots els posteriors de la sèrie, es va posar en servei el 1946; a poc a poc, durant els anys 60, anaren substituint els vells Brill. Entre els anys 1967 i 1977, sempre a Sarrià, es varen fabricar els cotxes de la sèrie 800, que eren remolcs de tercera classe, mentre que els de les sèries 400 (de segona classe) i 500 (tercera classe) eren sempre automotors.

Tot i més sobre les estacions del FGC de la línia Terrassa-Barcelona

Nou comentari