En el ple de febrer, telemàtic, s’ha llegit l’ACORD DE PORTAVEUS PER A CREAR UN SALCONDUIT CULTURAL

EXPOSICIÓ DE MOTIUS

Des de fa prop d’un any, la humanitat està davant d’una de les crisis més fortes mai viscudes. La pandèmia de la COVID-19 està impactant de forma greu moltes dimensions de les persones i molts àmbits de la societat: la salut, la ocupació, l’activitat econòmica, l’espai públic i el medi ambient i el lleure i la vida cultural. Les restriccions imposades per les autoritats sanitàries per a afrontar la propagació de la pandèmia estan afectant de forma molt greu a molts sectors professionals. Les diferents mesures aplicades al llarg dels mesos des de l’inici del decret d’estat d’alarma, ha fet que una bona part de l’activitat econòmica estigui patint per la seva subsistència. Un dels sectors que més ha estat patint i segueix patint l’embat de la COVID-19 és el sector cultural de la forma més estesa en, pràcticament, totes les seves disciplines, variants, serveis i interpretacions.

La cancel·lació d’esdeveniments, el tancament d’institucions, la suspensió de pràctiques comunitàries i la incertesa davant el futur proper, ha portat que moltes activitats no s’hagin dut a terme, no s’hagin programat com anualment es feia o s’hagin cancel·lat amb previsió i precaució de no contraure més despeses en el seu manteniment. Aquesta situació ha tingut un efecte directe en les institucions culturals que han vist minvats els seus ingressos de forma molt substancial, en el col·lectiu d’artistes (cotització majoritària en règim d’artistes), en l’staff tècnic que participa i fa possible cadascun dels espectacles, en companyies i petites i mitjanes empreses que es dediquen a la producció o distribució cultural. Davant d’aquest escenari, es pot dir que és una de les indústries que estan sent més afectades per la pandèmia. Amb dades de Catalunya a 31 de desembre de 2020, registrades pel Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya, es calcula que al 2020 s’ha registrat una pèrdua de 10,6% d’afiliades i afiliats a la Seguretat Social (5 vegades més elevat que el decrement a Catalunya). En quant a la presentació d’ERTO, a Catalunya, 8.473 (6,5% del total d’empreses de Catalunya) l’han presentat; suposa una afectació en 94.091 treballadores i treballadors (8,9% del total a Catalunya). Amb data de presentació d’aquest Acord de Portaveus, es mantenen les mesures i restriccions decretades pel Procicat per al sector: aforament màxim del 50% i 1.000 persones en teatres, auditoris i sales de concert, així com 50% d’aforament màxim permès en museus, biblioteques i sales d’exposició. No obstant, però fins al 7 de febrer, hi havia imposat el confinament municipal. El dia 8 es va ampliar el perímetre de confinament comarcal. Les restriccions d’aforament amb les limitacions en la mobilitat, segueixen impactant de forma directe en la disminució de la venta d’entrades i en l’anul·lació d’entrades prevenudes per no poder assistir a l’espectacle.

A Terrassa, equipaments culturals de la ciutat estan veient com, tot i l’ampliació d’assistència a espectadores i espectadors de la comarca, molta gent que habitualment prenia la ciutat com a referent cultural, no està venint i està fent que alguns espectacles s’hagin de cancel·lar, posposar o interpretar amb un nivell d’entrades venudes inassolible pels programadors. Des del sector cultural es reclama una proposta política que, dins de les mesures convenients per al control de la pandèmia, permetin ampliar i mantenir una major part de la oferta cultural. Tant és així, que cal buscar propostes dins l’enginy i possibilitat politico-sanitària que estem vivint per tal de donar suport a la indústria cultural. La cultura, en la mesura que s’està duent a terme, és un dels sectors que està acomplint i posant en pràctica de forma rigorosa totes les mesures de seguretat, prevenció i higiene per a que no hi hagi brots provinents de cap esdeveniment o espectacle. “La cultura és segura” i ho constata el 0% de contagis produïts en equipaments culturals i la responsabilitat del sector en l’aplicació de les mesures de les autoritats sanitàries. És per aquest motiu, que cal flexibilitzar i obrir de forma controlada l’assistència a equipaments culturals. El salconduit és un instrument del que es doten moltes societats per a permetre excepcions de passi en diferents contextos en diferents moments. La proposta del salconduit cultural pretén discriminar positivament l’assistència a espectacles culturals per part d’espectadores i espectadors amb un registre i control nominal i temporal de qui assisteix a teatres, auditoris, sales d’espectacle…

ACORDS Per aquest motius, es demana a la Junta de Portaveus de l’Ajuntament de Terrassa que s’aprovin els següents acords,

PRIMER.- INSTAR a la Generalitat de Catalunya, als departaments de Salut i Interior, competents en l’establiment de les mesures i restriccions per al control de la pandèmia, a crear un salconduit cultural que permeti flexibilitzar la restricció de mobilitat comarcal actual, amb un registre i control de l’assistència per tal de poder rastrejar possibles contagis o brots. Aquest salconduit cultural hauria de permetre durant la pandèmia la mobilitat per tot Catalunya mentre hi hagi teatres, auditoris, sales de cinema i equipaments culturals oberts.

SEGON.- INSTAR a la Generalitat de Catalunya i al Govern de l’Estat a decretar un paquet de mesures econòmiques de suport al sector cultural per tal de poder afrontar les pèrdues que han patit el darrer any.

TERCER.- TRASLLADAR aquests acords a la Generalitat de Catalunya (als departaments de Salut i Interior), al Govern de l’Estat (Ministerio de Cultura y Deporte) i a les entitats i equipaments culturals de la ciutat de Terrassa.

Nou comentari