Des d’un punt de vista estratègic, Junts per Terrassa ha comès un error amb la seva proposta de crear una “tarifa plana” de tots els impostos municipals. Per què han comès un error? La idea és interessant perquè compleix la premissa que facilita la vida a la gent i el concepte de tarifa plana és conegut per la societat.

També és cert que s’haurà de fer entendre a la població que pagaran cada mes per no desembutxacar tants diners de cop, però com que el concepte “tarifa plana” té una bona imatge, hi ha opcions de salvar aquest entrebanc. No obstant això, si Junts per Terrassa no és capaç de preparar i posar en marxa una campanya de comunicació, és fàcil que la idea o bé quedi oblidada o bé sigui aprofitada per Jordi Ballart i el seu equip de Tot per Terrassa per potenciar la imatge positiva que ja tenen i, sincerament, seran intel·ligents si ho fan. Sempre comento als partits polítics que assessoro que qui està a l’oposició fa d’oposició i qui governa és qui ha de prendre les decisions. He vist repetida la mateixa història a diferents municipis de Catalunya: oposició fent propostes als governs i aquests posant en marxa la idea i explotant els beneficis d’imatge i reputació, mentre el partit a l’oposició i ideòleg ja està content “perquè ajuda la gent” (sobretot els passa als partits d’esquerres) o bé s’enfada perquè el govern municipal els ha robat la idea.

Què hauria de fer Junts per Terrassa? Beneficiar-se de la seva pròpia idea i treure’n el màxim rendiment. Com? Han de definir uns objectius, estratègia i accions. Els objectius poden ser incrementar la percepció positiva de la marca política, ampliar el coneixement de la marca Junts per Terrassa i que els votants potencials els vinculin a la idea de la tarifa plana dels impostos.

També seria interessant que els mitjans de comunicació locals i nacionals fessin aquesta vinculació ja que tenen més capacitat d’arribar al públic general. Atenció que he dit que els relacionin amb la idea, no pas amb l’execució d’aquesta. Han de vigilar i controlar com s’executa i gestiona aquesta tarifa plana perquè davant una mala gestió del govern ells no en quedin esquitxats. I, en sentit contrari, puguin aprofitar-se d’una bona gestió per millorar la imatge de la marca política i dels seus components. Respecte les estratègies, han de combinar la directa i la indirecta per posar damunt la taula totes les possibles accions. Unes accions que han de cobrir el món offline i el món online.

De quines accions parlem? Parlem de redactar un correu electrònic per enviar a la militància, o bé reunir-se amb ella, perquè estigui informada de la proposta. Parlem de crear un argumentari perquè les persones amb veu pública del partit donin el mateix missatge. La coherència del missatge és un aspecte bàsic de la comunicació. Parlem de redactar una nota de premsa i enviar-la a mitjans locals i nacionals. Tindrà poca repercussió però el text es pot aprofitar per penjar-lo al web i que sigui indexat per Google. Fins i tot, es pot incorporar a una sala de premsa 2.0 i, a banda, escriure un contingut pensat per posicionar millor al rànquing del buscador. Parlem de crear vídeos curts explicant, de manera breu, la proposta i reproduïnt l’argumentari per compartir-lo a les xarxes socials i a través del mòbil.

Per cert, crear un vídeo no significa que surti el polític o política en un pla mig i comenci a llançar un discurs que complica el missatge a cada segon que passa. Es tracta de crear un contingut per ser vist per altres, no pas per satisfer l’ego. Un dels errors que comparteixen els partits és pensar que la població, en aquesta ocasió els terrassencs i les terrassenques, està pendent del dia a dia de la política i, per tant, n’hi ha prou amb el ple municipal o els mitjans de comunicació perquè la proposta es pugui donar per sabuda. Res més lluny de la realitat! S’ha d’anar a buscar la població, un per un, i comunicar-s’hi, no només informar-la. Per cert, confondre informació amb comunicació és un error que cometen en especial els partits d’esquerres.

Raimon Sastre Consultor de comunicació política municipal

Nou comentari