MónTerrassa
Cs Terrassa demana tutories individualitzades per l’equitat educativa
  • CA

El grup municipal Ciutadans Terrassa (Cs Terrassa) presentarà al ple de febrer una proposta de resolució per millorar l’equitat educativa. Javier González Delgado, portaveu del Grup Municipal de Ciutadans, David Aguinaga Abad i Isabel Martínez Comas, d’acord amb allò que estableixen els articles 57.4 i 73 del Reglament Orgànic Municipal de l’Ajuntament de Terrassa, presenten la següent proposta de resolució al Ple:

EXPOSICIÓ DE MOTIUS

El grup exposa que la pandèmia ha provocat un daltabaix en el ritme d’aprenentatge dels estudiants. Encara que les aules van estar tancades tres mesos el cert, però, és que la pèrdua d’aprenentatge en matemàtiques va ser equivalent a més de la meitat del que s’aprèn en un curs escolar sencer (Maldonado y De Witte 2020, dades d’un estudi realitzat a Bèlgica). Com era de preveure, aquestes pèrdues han afectat sobretot els grups socioeconòmics més desafavorits ja que, a diferència d’altres famílies amb més recursos i més formació, les famílies d’aquests nens no va poder suplir la manca d’hores lectives dels centres (Burgess y Silversten 2020, dades d’un estudi als Països Baixos)

La pandèmia ha tingut un impacte emocional i educatiu entre els estudiants de primària i ESO i aquest impacte té el risc d’arrossegar-se durant la resta de l’escolarització. Les polítiques públiques es fan a base d’evidències i de dades, altrament faríem experiments amb diners públics i, en aquest cas, usant com a conillets d’índies un sector sensible com és el de la infància. L’evidència acumulada en més de 100 estudis experimentals palesa que els programes de reforç educatiu són, juntament amb l’educació 0-3 anys la inversió educativa més eficient.

EsadeEcPol i la fundació Empieza por Educar (ExE) van impulsar durant la primavera de 2021 el programa Menttores, un programa innovador de tutories individualitzades online de reforç escolar gratuït per donar suport els alumnes més desafavorits i més castigats per la pandèmia.

El programa fou avaluat mitjançant un assaig aleatori controlat. Aquest sistema consisteix a dividir aleatòriament l’univers d’estudi en dos grups: un d’ells (el grup de tractament) sotmès a la metodologia que es vol aplicar i l’altre (el grup de control) no sotmès a l’experiment. I després procedir a la comparació dels resultats. Aleatoritzar els grups i crear-ne dos, un de tractament i un altre de control permet evitar biaixos i assegura determinar les relacions causals, no merament correlacions.

El programa va consistir en 3 sessions de 50 minuts per setmana durant 8 setmanes per a alumnes de 1er i 2on d’ESO a18 centres educatius públics i concertats de la CC.AA de Madrid i Catalunya (Barcelona, Lleida) Es van prioritzar centres d’alta complexitat. Hi van participar 378 alumnes dels quals 206 van rebre reforç educatiu (grup de tractament) i 172 no (grup de control) 

Les classes es feien usant la plataforma Google Workspace, en grups de 2 alumnes per mentor i centrades en reforç extraescolar de matemàtiques i suport emocional (motivació, rutines de treball…)

Hi van col·laborar 52 mentors, 45 dels quals remunerats, i la resta voluntaris que van haver de superar un procés de qualificació i que van rebre una formació per part de la fundació ExEm una ONG que treballa per l’equitat educativa des de fa més de 10 anys.

Els resultats acadèmics van ser molt bons:

  • 96% dels alumnes van acabar el programa havent-se connectat el 70% de les sessions i 920 minuts (17 sessions)
  • L’alumnat que va formar part del programa Menttores va millorar les seves notes finals 17% respecte el grup de control.
  • Els nens que van prendre part al programa van aprovar matemàtiques un 30% més que el grup de control. 
  • Els nens que van prendre part al programa van aprovar la prova de matemàtiques especifica del programa un 17% més que el grup de control.
  • El programa Menttores, i així és important, va aconseguir una reducció de la repetició escolar de 8,9 punts percentuals, la qual cosa equival a una reducció de 75% en la probabilitat de repetició de curs.

Des de la vessant socioemocional i aspiracional també es van assolir bons resultats:

  • El 31% dels qui van seguir el programa Menttores se sent més procliu a continuar estudiant batxillerat que aquells que no van seguir el programa
  • En comparació amb el grup de control els participants van millorar la satisfacció amb l’escola (7% per sobre)
  • En comparació amb el grup de control els participants van manifestar més propensió a esforçar-se (19% per sobre)

Aquests resultats no són excepcionals. Les tutories online en grups petits donen bons resultats arreu. I aquesta és la línia de treball que se seguirà a altres països de la UE: reforç escolar i extraescolar per recuperar les mancances d’aprenentatge i per prevenir l’abandonament escolar. Pensem que aquest programa prové d’un enfocament al programa LECXIT que té per objecte incrementar l’èxit educatiu dels infants a través del treball per a la millora de la comprensió lectora i que s’ha tirar endavant amb la col·laboració de voluntaris de diferents instituts que acompanyen els infants en la lectura amb una tutoria individual per setmana.

ACORDS

PRIMER.- Que l’Ajuntament de Terrassa a través l’àrea de l’educació es posi en contacte amb la fundació Empieza por Educar per executar en prova pilot el programa Menttores en centres escolars d’alta i màxima complexitat de Terrassa i per avaluar-ne l’impacte.

SEGON.- Que el programa Menttores s’apliqui també en prova pilot entre els alumnes de cicles formatius de grau mig segons la metodologia de l’acord 1 i en aquells centres on l’abandonament escolar sigui més alt.

TERCER.- Que l’Ajuntament de Terrassa indagui les vies de finançament futures d’aquest programa a través dels fons Next Generation ja que per la seva pròpia naturalesa estan adreçats, entre d’altres finalitats, a la digitalització. Igualment que explori vies de finançament a través de la DIBA.

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa