Treballador de la protesta de la plantilla de Bosch

!--akiadsense-->

El PSC proposa un acord de la junta de portaveus de Terrassa contra el tancament de la planta de Bosch a Lliçà. Si s’aprova es llegirà al ple municipal de dilluns.

EXPOSICIÓ DE MOTIUS

Recentment, la multinacional Alemanya BOSCH ha anunciat el tancament de la planta de producció, R+D i compres de Lliçà d’Amunt. Aquest tancament anunciat a la planta de Lliçà d’Amunt afectarà uns 336 treballadors i treballadores catalans, als que hem de sumar 100 llocs de treball directes de subcontractes de la mateixa planta. A més, aquesta multinacional a finals del 2021 farà efectiu l’acomiadament de 300 treballadors més de la planta de Castellet, deixant al carrer a 1500 treballadors i treballadores de tota Catalunya. En relació amb els treballadors i treballadores de la planta trobem una situació que convida a la reflexió. El 73% de la plantilla que afronta el tancament de la planta té més de 50 anys i han dedicat un llarg període de la seva vida a l’empresa en què treballen. Aquest fet representa un impacte social devastador que afecta el teixit industrial de la comarca del Vallès Oriental i de Catalunya. Aquesta dada ens indica l’alt nivell de pèrdua crònica de l’ocupació d’aquests treballadors i les dificultats que tindran en el moment d’intentar la reinserció en altres llocs de feina. Aquests treballadors tenen encara un mínim de 14 anys de vida laboral, tenint en compte que en l’àmbit espanyol aquest col·lectiu representa una taxa d’activitat inferior al 80% que es va reduint gradualment fins al 41% quan aconsegueixen els 60 anys o més. De la mateixa forma representen el 25% del total d’aturats espanyols, agreujant-se la xifra entre les dones. Aquesta realitat ens obliga a tots a buscar solucions tant a la procliu desindustrialització del nostre territori com a la pèrdua de lloc de treball de col·lectius greument afectats en aquest camp. La decisió del potencial tancament s’ha comunicat a una plantilla que ha contribuït als beneficis milionaris de l’empresa Bosch.

La part social ha contribuït sempre a arribar a acords que contravenien els propis interessos per facilitar l’estada de la planta. Per exemple, la congelació salarial en els últims 5 anys, pèrdua de la revisió del IPC en el conveni anterior i acords de flexibilitat i mesures productives. Sabent que els resultats econòmics de la planta són positius sorprèn aquesta decisió que respon únicament a una deslocalització de la indústria a Catalunya. És per això que el representants dels treballadors no accepten un tancament definitiu de la planta Bosch a Lliçà d’Amunt. Estem davant del segon tancament que es produeix en l’últim any del grup Bosch a Catalunya, dada que ens ha de preocupar i fer reaccionar davant aquesta realitat. Aquesta crisi industrial ens interpel·la a tots i hem d’unir tots els esforços per a buscar una solució viable per a la planta de servofrens de Lliçà d’Amunt. Estem veient com les diferents administracions han posat la mirada entorn de la indústria de l’automòbil, reforçant així el procés de transformació del sector. Hem vist com es posa en marxa projectes com la planta de bateries de Seat-Volkswagen, a la vegada que veiem com Bosch planteja el seu tancament a Catalunya. És necessari un pla català en favor del sector de l’automòbil que permeti la seva transformació i que eviti la pèrdua massiva de llocs de treball, posant la mirada en la potència que representa l’electrificació de l’automòbil, representant la voluntat de tornar a liderar el sector novament i presentant-se com el millor oferent per a aquest nou escenari. Per tots aquests motius, es proposa a la Junta de Portaveus de l’Ajuntament de Terrassa l’adopció dels següents:

ACORDS

Primer.- Manifestar la necessària col·laboració de les administracions públiques en el compromís d’activar les mesures necessàries per a evitar el tancament de la planta de Bosch Sistemes de Frenat, a Lliçà d’Amunt.

Segon.- Instar al Govern d’Espanya, a la Generalitat de Catalunya i totes les administracions públiques el compromís d’un pla de reindustrialització del sector de l’automòbil considerant-lo una prioritat pressupostària, social i industrial.

Tercer.- Instar la direcció de Bosch a replantejar-se les seves possibles decisions dràstiques i exigir una solució que permeti el manteniment de l’ocupació, tant directa com indirecta, del conjunt de persones treballadores, ateses les enormes conseqüències socials que pot tenir al territori.

Quart.- Instar a la Generalitat de Catalunya a què actuï com intermediari buscant una solució que permeti salvar els llocs de treball.

Cinquè.- Manifestar tot el nostre suport als treballadors i treballadores en aquesta difícil situació a la qual s’enfronten, i estem sempre a la seva disposició.

Sisè.- Donar coneixement d’aquests acords als representants sindicals de la planta Bosch Sistemes de Frenat, a Lliçà d’Amunt, a la direcció de l’Empresa Bosch Espanya, al Comitè Executiu Europeu del Grup Bosch, a la Presidència del Govern d’Espanya, a la Presidència del Govern de Catalunya, al Ministeri d’Indústria, Comerç i Turisme, a la Conselleria d’Empresa, Indústria i Energia de la Generalitat de Catalunya i a tots els grups del Congrés dels diputats, del Parlament de Catalunya i del Parlament Europeu.

Nou comentari