MónTerrassa
La riuada del 62 i Fernando Fernán Gómez
  • CA

El record de la tràgica riuada que va arrasar Terrassa i altres poblacions del Vallès Occidental el 25 de setembre de 1962 es revifa puntualment per aquestes dates. Aquest any, a més, en complir-se seixanta anys d’aquells fets, s’han organitzat diversos actes entre els que destaca el cicle d’activitats organitzat per l’Arxiu Comarcal del Vallès Occidental-Arxiu Històric de Terrassa i que es perllongaran fins a finals de novembre.

No sé si en algun d’aquests actes s’esmentarà, encara que sigui de passada, un episodi menor, gairebé anecdòtic, derivat d’aquella catàstrofe. Amb la finalitat de recaptar fons a benefici de les víctimes de la riuada, l’empresari i actor ocasional Conrad Fontellas, popularment conegut com “Pickman”, va pronunciar una conferència titulada “Influencia de los cromosomas en la conducta social” al Teatre Principal. Va ser el 21 de novembre d’aquell 1962, i va estar acompanyat, ni més ni menys, que per Fernando Fernán Gómez.

Pickman i Fernán Gómez s’havien fet amics molts anys enrere, arran de les inquietuds cinematogràfiques de l’empresari terrassenc. L’any 1934, Conrad Fontellas havia aconseguit debutar com actor, en un paper secundari, en la pel·lícula “Sor Angélica”, dirigida per Francisco Gargallo i protagonitzada per Lina Yegros, Ida Delmas i Alfonso Albalat. Aquest polèmic melodrama, que va tenir molt d’èxit en el seu moment, es creia perdut fins que la Cinemateca Portuguesa va localitzar una còpia l’any 2015, la qual cosa va permetre la seva restauració per part de Filmoteca Española, que la va presentar al cinema Doré de Madrid el 6 de juny de 2017.

Amb la finalitat de recaptar fons per a les víctimes de la riuada, l’empresari i actor Conrad Fontellas va oferir una xerrada acompanyat per Fernando Fernán Gómez

La segona pel·lícula de Fontelles com a actor, igualment en un paper molt petit, va ser el musical “El secreto de Ana María”, dirigit el 1935 per Salvador de Alberich i amb Lina Yegros, Ramón de Sentmenat i Juan de Landa encapçalant el repartiment. Permeteu-me aquí una nota personal: la meva mare, que era de Barcelona, deia que havia participat com a extra en aquesta pel·lícula quan encara era una nena.

Acabada la Guerra Civil, i després d’intervenir en un parell de pel·lícules més, Fontelles es va convertir en productor executiu de Producciones Aspa. Segurament, va ser en aquesta època quan va conèixer Fernando Fernán Gómez, Ana Mariscal, Isabel de Pomés, Fernando Sancho o José Nieto, entre d’altres actors. Aspa va ser la productora d’“Enemigos” (1943), primera pel·lícula dirigida per Antonio Santillán, en la qual Fontelles participava com a actor sota el pseudònim de Mario Pickman, que mantindria des d’aquest moment. Curiosament, aquest mateix pseudònim havia estat emprat com a falsa identitat en les primeres dècades del segle per XX per un consumat estafador que en realitat es deia Antoni Llucià Bussé i que va inspirar la novel·la de Sergi Doria “No digas que me conoces” (2015).

No m’estendré en la dissortada trajectòria posterior de Pickman -vull dir de Fontelles, no de l’altre-, que ja ha estat explorada i explicada per diversos autors terrassencs. Antoni Verdaguer va glosar la seva figura al documental “Conrad Fontelles ‘Pickman’, de la llum a l’ombra”, que va dirigir l’any 2018. Però sí que em crida l’atenció que tingués una relació tan propera amb Fernando Fernán Gómez com per convèncer-lo que vingués a Terrassa per aquell acte a solidaritzar-se amb les víctimes de la riuada.

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa