El passat mes de maig de 2021, quan coneixerem per la premsa, que s’havia presentat ja aprovat, el projecte per a la Transformació de lÀrea de Vianants del Passeig del Comte d’Ègara, sector Nord, varem publicar una opinió- recull històric, en aquest mateix mitjà. Varem veure que s’afectaven parcialment estructures urbanístiques i l’enjardinament de l’any 1942 obra de l’arquitecte Ignasi Escudé en col·laboració amb el paisatgista Jaume Argemi.

Llavors vàrem recomanar tractar en un únic projecte la rehabilitació d’una de les obres urbanístiques i patrimonials més importants de la postguerra que es conserven quasi bé integres a Terrassa, juntament amb la de la plaça Anselm Clavé.

Doncs es veu que el nostre prec i el d’alguns altres historiadors i professionals no va servir de res.

Un projecte global hagués representat si més no, l’estudi total del monument urbanístic i arquitectònic i els elements ja catalogats , les cases senyorials del sector sud i el monument dAlfons Sala. Si, també el darrer monument, l’obra escultòrica de Frederic Marés de l’any 1950, que tenim a l’espai públic de la ciutat d’aquella època , ara parcialment desmembrat.

Aquest estudi històric, preceptiu en totes les intervencions d’elements patrimonials i el seus entorns, hagués facilitat entre altres coses el coneixent dels espais a intervenir, com també l’existència de les antigues llambordes del vial.

La ciutat i el propi ajuntament té en els seus serveis, experts en patrimoni i historiadors que si sels hagués consultat en el seu moment, haguessin recomanat el que era més adequat de fer.

La fragilitat dels elements patrimonials no permet tirar pel dret, encara que l’objectiu sigui la millora de l’espai públic per als vianants en el que estem completament d’acord.

Es podia fer exactament el mateix conservant el que era menester de conservar i simplement efectuant la replantació i el manteniment adequat en els parterres vegetals que ja existien. Tenim tècnics en urbanisme i arquitectura que haguessin fet un magnífic projecte en aquest sentit.

Ara, exceptuant la restitució de tots els elements que s’han mogut del seu lloc, i per tant replantejar el projecte, tot el que es faci serà emmascarar i amagar el cap sota l’ala.

Podria seguir amb els afectes als records i a la memòria històrica que a cadascun de nosaltres ens evoca el Passseig i amb la consideració que aquests detalls haurien de tenir en la rehabilitació de l’espai públic contemporani, però aquesta problemàtica ja serà motiu d’una altre opinió.

Comentaris

  1. Icona del comentari de: Jacinto a gener 27, 2023 | 09:57
    Jacinto gener 27, 2023 | 09:57
    Este año hay elecciones, así que a ver si lo entendéis, estimado pueblo llano: Para los ayuntamientos, todo se habrá hecho bien. Para el resto, todo se habrá hecho mal. Más matemático no puede ser el asunto.
  2. Icona del comentari de: Anna a gener 27, 2023 | 19:18
    Anna gener 27, 2023 | 19:18
    Abans de fer aquesta reforma, seria URGENT la del c. Dr. Cabanes entre la Rambla i el c. Col·legi. És un veritable perill d'accidents i de contaminació. El carrer Dr. Cabanes ara és de doble sentit, amb voreres fetes malbé, relliscoses i en alguns trams, inexistents. Hi passen molts alumnes ... i hi haurà un accident greu ... i a sobre, el trànsit densíssim, deixa un aire irrespirable per a totes les escoles, que n'hi ha moltes. No s'entén prioritzar una obra com la del Passeig quan hi ha una urgència com aquesta.
  3. Icona del comentari de: Dani LM a gener 29, 2023 | 10:51
    Dani LM gener 29, 2023 | 10:51
    La part baixa de la rambla és un perill per als ciclistes, i més especialment els de roda estreta així com els de roda petita. Hi ha unes esquerdes/escletxes amples i llargues que no tan sols et poden fer caure sinó que poden fer-te malbé el lateral dels pneumàtics. I el perill més perillós dels que pateixo a diari: Que quan baixo per aquesta zona, en esquivar les escletxes vaig de cantó a cantó del meu carril, i més d'un cop he estat a punt que em llenci pel terra algun altre vehicle. Des de patineters a ciclistes Uber passant per cotxes, furgonetes i motos que t'avancen PEL MATEIX CARRIL QUE TU. No sóc tan gran com per dir allò de "s'ha perdut els valors", però sí que cada dia és més evident que de seny cada cop n'hi ha menys. En qualsevol cas, una bona repavimentació d'aquest tram, encara que sigui només omplint-ne els forats, seria prioritària per la quantitat de vehicles que hi passem a diari.

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa