L’Autoritat del Transport Metropolità de Barcelona (ATM) ha anunciat que pròximament es deixaran de vendre els títols integrats en cartró i passaran a estar només disponibles en format T-mobilitat sense contacte (plàstic, mòbil, i cartró). Els títols afectats per aquest el canvi de format son la T-usual, T-casual, T-grup i T-familiar, després que al març passat ho fes la T-jove.
El canvi principal es produirà a les màquines d’autovenda, que deixaran d’imprimir bitllets en format de cartró i banda magnètica i només oferiran els títols T-mobilitat sense contacte. Aquest nou format serà de cartó recarregable, no necessitarà un registre previ i permetrà la recàrrega de diferents títols, és a dir, un cop s’esgoti un, es podrà recarregar un de diferent si la persona ho desitja. Aquesta nova targeta serà anònima i no estarà vinculada a les dades de ningú, a excepció de la T-usual.
En aquest sentit, l’abonament T-usual en cartró T-mobilitat tindrà un disseny específic i sí que demanarà el DNI o el passaport en el moment de la compra, ja que és un títol personal i intransferible. Aquesta la targeta, a més, no acceptarà la recàrrega de cap altre tipus de títol.
Els usuaris podran continuar viatjant amb les targetes de cartró antigues fins que aquestes s’esgotin o fins a la seva caducitat el pròxim 15 de gener, donat que les màquines de validació encara admetran aquest tipus de bitllets.
Diferents formarts de targeta
El nou sistema de validació sense contacte i targetes recarregables serà l’única forma d’accedir al transport públic en el futur. A partir d’aleshores, s’oferiran quatre modalitats, cadascuna de les quals admetrà uns títols integrats determinats; targeta personalitzada, mòbil, targeta anònima i targeta T-Usual.

Cal tenir en compte que no tots els formats oferiran les mateixes funcions. La targeta de plàstic i el mòbil, en estar vinculades digitalment amb un usuari, tindran alguns avantatges respecte als formats de cartró, com el de recuperar els viatges en cas de pèrdua o robatori.
En conjunt, la T-mobilitat supera el milió de viatges al dia i es calcula que la implantació arriba al 40% sobre el total de validacions de l’ATM de Barcelona. Pel que fa als formats de T-mobilitat emesos fins ara, més d’un 70% son en format físic i el 30% restant en versió mòbil.