Des del 24 de juny, Adif està executant les obres d’adaptació a l’ample europeu del nus ferroviari de Castellbisbal, uns treballs que volen “impulsar les connexions amb les regions per les quals discorre aquest eix ferroviari i amb Europa”, expliquen des del gestor ferroviari. Aquesta setmana, Adif ha confirmat que aquestes actuacions ja estan al 55%. A més, en declaracions a l’ACN afirmen que preveuen que al setembre es reprengui el servei de l’R4 i l’R8 entre Castellbisbal i Molins de Rei. Concretament, el 12 de setembre.
El nus de Castellbisbal, conegut com a La Porta a Europa, és un dels nuclis més complexos de la xarxa ferroviària i, per la seva ubicació, constitueix un enclavament estratègic del Corredor Mediterrani. Després d’haver enllestit el desplegament del tercer carril entre Castellbisbal i Martorell, Adif s’està centrant en la renovació de la capçalera nord del nus de Castellbisbal.
En les obres d’adaptació a l’ample europeu del nus ferroviari de Castellbisbal s’està intervenint sobre 8,1 quilòmetres de vies, i posant 13.600 travesses i 15.000 metres cúbics de balast. Els treballs també inclouen allargar les vies, sotmetre-les a una remodelació integral per adaptar-les a l’ample europeu i intervenir de la mateixa forma sobre els enllaços. La intervenció sobre aquest nus també ha inclòs la renovació parcial de la via a l’estació de Castellbisbal, que dóna accés a les factories de Celsa-Gonvarri-Gonvauto; la creació d’un nou pas sota l’autopista AP-7; o la recuperació de l’antic túnel de Castellbisbal, entre d’altres.

El Corredor Mediterrani estarà operatiu l’estiu del 2025
En declaracions a l’ACN, Luís Fernando Fernández, cap d’Infraestructures d’Adif, ha explicat que, malgrat que les obres de l’enllaç del Corredor Mediterrani del sud de Martorell amb el Port està previstes que finalitzin el gener del 2025, els primers trens de mercaderies no començaran a circular per la zona fins l’estiu de 2025. En aquest sentit, recalca que “caldrà diversos mesos per fer proves i obtenir l’homologació de la instal·lació que atorga l’Agència Estatal de Seguretat Ferroviària”.
Per altra banda, Fernández també ha explicat que “en aquesta primera fase les empreses que es beneficiaran d’aquesta infraestructura seran les indústries ubicades a l’entorn de Martorell i Castellbisbal”, però ha recordat que els trams pendents s’aniran executant de forma progressiva.