MónCastellbisbal
Prohibit el patinet elèctric al transport públic de manera indefinida

La prohibició dels patinets elèctrics al tren serà indefinida. L’Àrea de Transport Metropolità (ATM) de Barcelona ha fet públic en un comunicat que s’ha aprovat mantenir la mesura de prohibir l’accés d’aquests vehicles de mobilitat personal elèctrics a l’interior dels seus serveis.

Al febrer de 2023 l’entitat va emetre una ordre que restringia als patinets o monocicles, encara que estiguin plegats, a les estacions de Ferrocarrils, Metro i Renfe. El comunicat apuntava a una restricció de sis mesos mentre es dugués a terme una investigació sobre la perillositat d’aquests aparells. En aquest, afirmaven que “fins que no es conclogui en quines condicions es garanteix la seguretat d’aquests vehicles de mobilitat personal, s’opta per no permetre’n el seu accés”.

Mig any després, ATM informa que “tot i haver-se plantejat i analitzat diferents mesures per a reduir els riscos derivats per l’accés dels patinets elèctrics i valorat si el risc assoleix un nivell tolerable en termes de seguretat de les persones usuàries, s’ha conclòs que, ara per ara, no es donen les garanties suficients”. És per aquest motiu que s’ha estès la prohibició a indefinida, i es demana als operadors de transport públic que ho incorporin a les condicions generals d’utilització dels seus serveis.

“L’impacte d’una deflagració d’una bateria pot ser molt elevat”

En el comunicat, s’argumenta que la decisió ha estat presa després d’analitzar diversos factors, centrats en el comportament de les bateries VMP. Per exemple, les zones d’ubicació, la limitació del nombre de vehicles, la mida màxima, la càrrega o obligació d’accedir plegats. En cap dels escenaris que s’han estudiat no s’ha pogut eliminar el factor de risc que una incidència podria provocar.

“L’impacte d’una deflagració d’una bateria de VMP en el transport públic pot ser molt elevat, sobretot per l’alta densitat de viatgers en determinades franges horàries cada cop més àmplies, la presència de túnels en el cas del sistema ferroviari o la impossibilitat d’evitar la coincidència dels VMP amb persones vulnerables com persones amb mobilitat reduïda, infants i nadons”, subratllen.

Les conclusions indiquen que “un procés de degradació extremadament ràpid en el qual es catalitza tot un seguit de reaccions químiques exotèrmiques que generen foc, fum, emissió de gasos, fragmentació i explosió”. A més, segons informen, els estudis també conclouen que “el risc de produir-se aquest fenomen es pot incrementar quan la bateria que alimenta el VMP es veu sotmesa a condicions de manipulació del programari, sobrecàrrega o sobredescàrrega de la bateria o danys físics, vinculats a la posició de la bateria a la part inferior de la plataforma”.

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa