Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) ha licitat els treballs de renovació de prop de 3.000 travesses en diferents parts del traçat entre Manresa i Olesa de Montserrat, a la línia Llobregat-Anoia. Segons expliquen des de l’empresa de transport públic, aquesta actuació permetrà prevenir la dilatació de carrils durant episodis de temperatures extremes. La intervenció, inclosa en el Pla d’Adaptació al Canvi Climàtic de la Infraestructura Ferroviària, dona continuïtat a la renovació de 6.500 travesses que ja es va fer al mateix tram a finals del 2023. En dos anys, en aquest ramal, se n’hauran renovat prop de 10.000.
Segons expliquen, les travesses retirades es trobaven a la fase final de la seva vida útil i Ferrocarrils les ha substituït per una combinació de travesses convencionals amb d’altres que, com a novetat, incorporen tacons de formigó a la zona de contacte amb el carril. Aquests tacons permeten un fregament més gran amb el balast i aporten, per tant, més rigidesa a la via. “D’aquesta manera, s’aconsegueix que els carrils guanyin resistència lateral i no tinguin dilatacions en episodis d’onades de calor o en dies amb un contrast tèrmic gran entre les temperatures mínimes i màximes”, destaquen des de FGC.
Renovació de prop de 3.000 travesses entre Olesa i de Monistrol
Aquesta licitació preveu la renovació de gairebé 3.000 travesses en diversos trams entre les estacions d’Olesa de Montserrat i de Monistrol de Montserrat i en un tram entre Castellbell i el Vilar i Sant Vicenç | Castellgalí. Es tracta d’una longitud acumulada de 2 quilòmetres de via i que se sumen als 4 quilòmetres renovats en la darrera intervenció. La licitació dels treballs s’ha fet amb un pressupost d’1,3 milions d’euros, amb un termini màxim d’execució de 40 setmanes, un cop s’hagin adjudicat.
Les noves travesses amb tacons s’implantaran en revolts, ja que “són els punts de la via susceptibles de produir-se dilatacions de carril”, expliquen des de FGC. A més, recalquen que la instal·lació d’aquests nous tipus de travesses es duu a terme a la línia Llobregat-Anoia perquè és d’ample mètric, el tipus de via més exposat a aquest incidència.