Segons l’Informe d’Indicadors de salut per al conjunt dels municipis majors de 10.000 habitants de la província de Barcelona, que elabora la Diputació de Barcelona, els motoristes continuen sent el principal col·lectiu vulnerable a les carreteres. Un 50% de les víctimes greus o mortals viatja en vehicles de dues rodes i el 80% són homes.
En total, entre 2019 i 2021, va haver-hi 907 motoristes ferits greus o morts per accident. Aquestes dades són inferiors a les d’anys anteriors, ja que entre 2016 i 2018 el nombre de víctimes motoristes es va disparar fins als 1.114. Tot i això, aquest col·lectiu continua sent el més vulnerable a les carreteres, seguit pels vianants amb 412 víctimes greus o mortals.
A l’informe, també es fa palès un marcat creixement dels usuaris de vehicles de mobilitat personal (VMP) implicats en accidents en zona urbana. En aquest sentit, l’any 2021 prop de 600 persones que viatjaven en VMP es van veure implicades en accidents amb víctimes. Això representa un augment de 300 accidents comparat amb el 2020.
En total, el 2021 es van comptabilitzar 8.002 accidents amb 18.400 persones implicades; 7.771 d’il·leses, 9.494 de ferides lleus i 570 de ferides greus o mortes. El major nombre de víctimes es van donar en accidents per col·lisió de vehicles en marxa, en dia feiner i en vies de zona urbana.
Augment dels positius d’alcoholèmia
Segons les últimes dades publicades pel Servei Català de Trànsit (SCT), a Catalunya poc més de l’1% dels conductors circula amb una taxa d’alcohol per sobre de la permesa. Malgrat això, des del SCT avisen que, encara que se circuli amb una taxa d’alcoholèmia dins dels marges legals, el risc de sinistre s’incrementa.
En aquest sentit, l’any 2021, entre els accidentats el percentatge es va situar en el 14%, i entre els conductors morts en el 27%. En aquest sentit, les dades mostren un augment de la proporció de proves d’alcoholèmia amb resultat positiu, que ha passat del 5,8% l’any 2014 al 12,4% l’any 2021.