Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) ha anunciat la finalització de les tasques de restauració d’un dels trens més icònics que han circulat per la línia Llobregat-Anoia, coneguda popularment com a ‘carrilet’. Es tracta d’un automotor elèctric de la sèrie 5000 que va donar servei entre 1960 i 1999 i connectava Barcelona i Manresa. Segons expliquen des de ferrocarrils, es tracta de l’únic vehicle ferroviari d’aquestes característiques que es conserva a Catalunya.
Els treballs, que s’han realitzat tant de l’interior com de l’exterior del vehicle, van ser encarregats a l’Associació per a la Preservació del Patrimoni Ferroviari i Industrial de Móra la Nova per un import total de 83.300 euros. Una vegada restaurat, FGC ha incorporat aquest vehicle a l’Espai de la Via Mètrica, un museu al costat de l’estació Martorell Central on s’hi exposen la majoria de vehicles icònics de la línia Llobregat-Anoia de Ferrocarrils. Aquest vehicle completa la col·lecció de més d’una vintena de trens històrics que hi ha exposats.
Sobre la restauració d’aquest trens històric ha parlat el president d’FGC, Toni Segarra i Barreto, que ha destacat que l’actuació tenia l’objectiu de “fer pedagogia i garantir la preservació de tot el material històric de Ferrocarrils”. En aquest sentit, Segarra també ha parlat sobre l’Espai de la Via Mètric i ha destacat que “és tan important preservar la història com també fer-la accessible a la ciutadania i, especialment, als joves i infants”.

L’últim exemplar dels 23 trens construïts
Segons expliquen des de FGC, aquest model d’automotor era conegut com a ‘Naval’ i va ser construït a final dels anys 50 per la ‘Sociedad Española de Construcción Naval’ i la ‘Constructora Nacional de Maquinaria Eléctrica’. Aquest vehicle podia viatjar a una velocitat màxima de 70km/h i disposava de 56 seients encoixinats, dues plataformes d’accés i portes laterals d’accionament pneumàtic.
En total es van construir 23 automotors d’aquesta sèrie i la majoria van circula per la línia del ‘carrilet’. En el cas concret del vehicle restaurat, Ferrocarrils explica que va ser construït l’any 1959 i el ministeri d’Obres Públiques el va adquirir l’any 1968. Es va posar per primera vegada en circulació l’any 1973 en el servei suburbà entre Barcelona i Martorell i al servei de rodalia entre Barcelona i Manresa.