L’Observatori Metropolità de Papallones està buscant persones voluntàries a Castellbisbal per participar en un projecte de ciència ciutadana. L’objectiu d’aquesta iniciativa és realitzar un cens de papallones a diferents espais de l’àrea metropolitana de Barcelona, entre els quals trobem el parc de l’Ermita.
Segons ha donat a conèixer l’Ajuntament de Castellbisbal, aquesta crida és oberta a tota la ciutadania i les tasques a realitzar són “senzilles i estan a l’abast de qualsevol persona interessada”. Concretament, les persones que vulguin participar hauran de comptar i identificar les papallones que observin, fent mostrejos regulars de les zones establertes pel personal tècnic que ha elaborat l’estudi i seguint una metodologia concreta. Des del consistori destaquen que aquests censos són molt importants, ja que “les papallones són uns bioindicadors de la qualitat ambiental de l’entorn”.
Les dades obtingudes es treballen per dues institucions científiques: CREAF i Institut Metròpoli. Mitjançant aquests estudis es pot fer un seguiment de les papallones dels parcs i platges metropolitans, uns insectes que són “grans desconeguts en el terreny científic, però que acullen molta biodiversitat i tenen un gran valor socioambiental”, expliquen des de l’Observatori Metropolità de Papallones. D’aquesta manera, l’estudi vol seguir les papallones d’aquests espais metropolitans i ser a la vegada un laboratori per provar estratègies per millorar l’abundància i diversitat d’aquest grup d’insectes.
El projecte afronta la seva cinquena fase amb un total de 31 zones d’estudi
L’Observatori Metropolità de Papallones és una iniciativa de ciència ciutadana que pretén millorar el coneixement de la biodiversitat dels parcs i les platges de l’àrea metropolitana de Barcelona. Aquest projecte, que va arrencar l’any 2019, va començar amb un total de sis parcs i dues platges metropolitanes. Enguany, la iniciativa afronta la seva cinquena fase i ja disposa de la participació 31 zones d’estudi de la xarxa de parcs i platges metropolitans. A banda de la incorporació del parc de l’Ermita de Castellbisbal, aquesta última fase també ha sumat el parc de Can Buxeres (L’Hospitalet de Llobregat), el parc Nou (el Prat de Llobregat), el parc de la Solana (Sant Andreu de la Barca) i la platja de Sant Adrià (Sant Adrià del Besòs).