El 19 d’octubre de 1998 obria al municipi la Benzinera Castellbisbal, oferint un servei que fins al moment era inexistent a la població. En aquell moment, era de les poques benzineres de la zona, però ara el negoci s’ha multiplicat i han aparegut centenars de competidors. Tot i això, 25 anys després, Benzinera Castellbisbal continua oberta i en mans dels propietaris originals.
Per valorar aquests 25 anys i l’evolució del mercat del carburant, hem parlat amb Mercè i Marc Bosch, germans i propietaris de l’establiment des del primer dia. Sobre els primers anys, els germans expliquen que van ser molt bons tot i la seva inexperiència. “Vam començar molt bé sense tenir ni idea del que era una benzinera ni com es portava”, explica Mercè Bosch. En aquest sentit, també recorden que van escollir un molt bon moment per obrir el negoci. “Vam començar que s’estaven construint els polígons i hi havia molt moviment per la zona. En ser l’única benzinera, el negoci va anar bé. Una vegada va estar tot construït, el flux de persones va baixar”, recorda.
Sobre els inicis, Marc Bosch també explicar que van ser de les primeres benzineres independents de la zona. “Abans d’obrir hi havia un monopoli, només hi havia Repsol i Campsa. Llavors es va alliberar el mercat i van aparèixer operadors que venien carburant. Una benzinera independent era poc habitual”, destaca Bosch.
Amb el pas del temps, però, els germans Bosch expliquen que el mercat ha canviat molt i han anat apareixent noves benzineres “com bolets”. A més, també destaquen que els vehicles han canviat molt en tots aquests anys. “Abans els cotxes consumien més i no hi havia res elèctric. Era un moment més dolç que no pas ara”, diu Marc Bosch.
Sobre l’actual competència, els propietaris de Benzinera Castellbisbal creuen que el valor està en oferir al client serveis que no trobaran en altres establiments. “Nosaltres som una benzinera una mica atípica, ja que seguim posant la benzina i el client no s’ha de tacar les mans. Això hi ha gent que ho valora i ha seguit venint, malgrat la competència que ha aparegut al voltant”, expliquen els germans.

La pujada del preu de la gasolina i l’etapa COVID
Marc i Mercè Bosch coincideixen en el fet que una de les etapes més complicades del negoci han estat els últims anys, principalment per la crisi de la COVID. Marc Bosch defineix aquells anys com “una etapa terrible”. “Nosaltres vam tenir obert, però ens vam veure obligats a reduir plantilla. La baixada va ser espectacular”, recorden. Per la seva banda, Mercè Bosch explica que, malgrat haver superat l’etapa COVID, el negoci no s’ha recuperat del tot. “Quan va acabar el confinament, el negoci va tornar progressivament, però més baix que abans”, destaca la propietària.
Un altre aspecte que tampoc ha ajudat a la benzinera ha estat el progressiu augment del preu de la gasolina. En aquest sentit, Marc Bosch diu que, malgrat que la gent pensi que els alts preus afavoreixen a les benzineres, és tot al contrari. “Quan puja molt el cost, se’ns redueix molt el marge de beneficis. Per a nosaltres, com més barato millor. Més baix, es ven més i el marge es pot ampliar”, conclou el propietari.
Un futur “negre”
Tots dos germans reconeixen que els pròxims anys no son molt esperançadors per al negoci i que, molt probablement, en un futur el sector del carburant baixarà encara més. “Les previsions de futur son negres. Cap persona del sector creu que vendrà més d’aquí a 10 anys”.
Sobre possibles vies de negoci futures, els germans Bosch expliquen que han valorat instal·lar un punt de càrrega per a cotxes elèctrics, però opinen que encara no és el moment adient per fer-ho. “Hem pensat posar estacions de càrrega de cotxes elèctrics, però quan sigui el moment. Ara mateix, aquí el cotxe elèctric és mínim. Si estiguéssim a Barcelona segurament ja ho hauríem posat”, explica Marc Bosch.