La carretera C-1413a, al seu pas per Castellbisbal, ha estat una de les escollides des de Territori per implantar el nou Programa carreteres 2+1. El Departament de la Generalitat de Catalunya ha informat aquest dimecres, dia 6 d’agost, que s’han licitat els treballs, per un import d’un milió d’euros, per implantar una banda sonora longitudinal a l’eix de la carretera en més de 200 quilòmetres de vies ràpides a la demarcació de Barcelona. Entre aquests dos centenars de km s’hi troba el tram que va del Papiol a Rubí de la comarcal 1413a, i que passa per la zona sud del municipi castellbisbalenc.
Les bandes sonores tenen com a objectiu alertar els conductors si envaeixen amb el seu vehicle el carril contrari. Aquestes obres s’executaran abans de final d’any i s’insereixen en “el Programa del Departament per a disminuir aquest tipus d’accidents, que representen un elevat percentatge dels accidents mortals i greus que es produeixen a la xarxa viària”, segons ha explicat la consellera Paneque. Aquesta actuació respon “al compromís decidit del Govern per a millorar la seguretat viària a la xarxa; en aquest cas, incidint en les distraccions, que estan relacionades amb un nombre alt dels xocs frontals que es produeixen”, ha afirmat.
Objectiu: reduir els accidents frontals
Quan la roda d’un vehicle trepitja l’eix de la calçada es produeix un soroll i una vibració, la qual cosa permet a la persona usuària corregir la seva trajectòria en cas de distracció i reduir, així, el risc d’accidents frontals i frontolaterals. La implantació de la banda sonora longitudinal es realitza en general mitjançant el fresat del paviment i el posterior pintat de la marca de l’eix.
Les bandes tenen una forma rectangular, de 15 cm en sentit longitudinal i 30 cm d’amplada, i les franges de fresat tenen forma d’arc circular amb una profunditat màxima 8 mm. Aquest és el primer pas per a la implantació del Programa 2+1, un conjunt d’obres per a transformar vies convencionals d’un carril per sentit en vies anomenades 2+1, en què es construeix un tercer carril que va alternant de sentit i s’implanta una barrera física de separació central.
Les obres que ara es liciten i que abasten 212 quilòmetres de 12 carreteres de la demarcació de Barcelona són:
- C-16 entre Berga i Bagà
- C-25D, a Vic
- C-31, entre Cubelles i Sant Pere de Ribes
- C-35, entre Parets del Vallès i Granollers i entre la Roca del Vallès i Santa Maria de Palautordera
- C-37 entre Santa Margarida de Montbui i Vilanova del Camí i entre Manlleu i Torelló
- C-55 entre Abrera i Castellbell i el Vilar i entre Manresa i Solsona
- C-59 entre Santa Perpètua de Mogoda i Palau-solità i Plegamans i entre Caldes de Montbui i Sant Feliu de Codines
- C-62 entre Sant Bartomeu del Grau i Olvan
- B-224, entre Piera i Sant Esteve Sesrovires
- BV-5105, entre la Roca del Vallès i Cardedeu
- C-1413a entre el Papiol i Rubí
- N-141c, entre Navarcles i Moià