MónCastellbisbal
Quin any va arribar per primera vegada el tren a Castellbisbal?

Segur que molts de vosaltres utilitzeu de manera assídua l’estació de trens de Castellbisbal, però sabeu quan va arribar per primera vegada una línia de tren al municipi? I el que és més important, sabeu com era l’estació original de la localitat?

Per a trobar la primera arribada d’un tren a Castellbisbal, ens hem de remuntar fins a 1856. El 10 de novembre d’aquell any la ‘Compañia del Ferrocarril de Martorell a Barcelona‘, també coneguda com a ‘Caminos de Hierro del Centro’, va inaugurar la primera via que passava pel municipi. Aquesta formava part de la línia que anava des de Molins de Rei fins a l’altra riba de Martorell, just abans de travessar el riu Llobregat.

El 23 de juny de 1859 es va enllestir el pont metàl·lic que permetia arribar al nucli de Martorell, connectant Castellbisbal amb el municipi del Baix Llobregat. La línia completa de Tarragona no es va finalitzar fins a 1865, creant la línia de la Companyia del Ferrocarril de Tarragona a Barcelona i França (TBF), que, vint-i-sis anys després (1891), s’annexionaria a la companyia ‘Madrid a Zaragoza y Alicante‘ (MZA).

Finalment, l’any 1941, amb la creació de la ‘Red Nacional de los Ferrocarriles Españoles’ (RENFE), totes les línies ferroviàries van passar a ser propietat d’aquest organisme públic, incloent-hi l’estació de Castellbisbal.

L’evolució de l’estació de Castellbisbal

Com us podeu imaginar, l’estació original del terme municipal era molt diferent de la que coneixem actualment. En aquest sentit, la infraestructura era molt més senzill, amb dues vies i dues andanes laterals. L’edifici de viatges estava a la dreta de les vies, orientat cap a Tarragona, i disposava de tres plantes. Aquesta estructura es va mantenir així fins a 1975, quan es va construir l’actual edifici.

Aquell mateix any també van començar les obres d’una línia fins a Mollet. Aquesta va permetre que els trens de mercaderies no passessin per l’interior de Barcelona i va comportar una remodelació total de les instal·lacions de l’estació.

L’any 2007 es va crear un nou ramal per a mercaderies del Papiol fins a Can Tunis i el Port de Barcelona. Amb l’arribada de la línia d’alta velocitat a Barcelona l’any 2008, es va readaptar el nus ferroviari per a establir-hi vies d’ample mixt, tant ibèric com internacional, per tal de permetre el trajecte de trens de mercaderies entre el port de Barcelona i Europa. L’any 2008 també es va millorar l’accessibilitat de l’estació, amb l’augment d’andanes i un nou pas inferior amb ascensors.

Actualment, l’estació de Castellbisbal consta de cinc vies, les dues generals, via 1 i 2, i tres desviades, vies 4, 6 i 8. L’edifici de viatgers se situa a la dreta de les vies i és d’una sola planta. Al seu interior acull un vestíbul amb taquilla, màquines de venda de bitllets i les barreres tarifàries de control d’accés. A l’exterior hi ha una gran zona d’aparcament gratuït i també hi arriba l’autobús urbà que enllaça l’estació amb el poble.

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa