L’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) ha iniciat aquest mes el procés que permetrà dissenyar el futur pla de serveis del Bus Metropolità a la segona corona per a l’any 2028, amb motiu de la finalització dels contractes dels autobusos interurbans que depenen de la Generalitat de Catalunya, i que caduquen aquell mateix any.
Així doncs, el vicepresident de Mobilitat, Transport i Sostenibilitat de l’AMB, Carlos Cordón, es va reunir amb alcaldes i regidors dels 18 municipis de la segona corona metropolitana, entre els quals es troba Castellbisbal, per mostrar el diagnòstic de com estan actualment tots els serveis afectats per la finalització de la concessió de la Generalitat. Per la seva banda, els representants dels municipis van donar a conèixer les seves necessitats, demandes, mancances i reflexions.
Actualment les línies interurbanes diürnes i nocturnes que circulen per la segona corona metropolitana són titularitat de la Generalitat de Catalunya. Aquestes concessions caduquen l’any 2028, després d’una pròrroga de 25 anys que es va fer el 2003. En total, actualment, la Generalitat de Catalunya té 13 concessions que donen servei a l’àrea metropolitana de Barcelona, amb un total de 53 línies d’autobús que anualment recorren, en total, 10,2 milions de quilòmetres.
“Tenim per davant un gran repte, i l’objectiu és treballar colze a colze amb totes les administracions implicades per aconseguir-ho. L’objectiu és que la segona corona s’equipari als estàndards de qualitat dels serveis d’autobús de l’AMB de la primera corona, per esdevenir així un servei de més qualitat i eficiència”, va manifestar Cordón.
L’AMB iniciarà un procés participatiu amb els ajuntaments per conèixer les necessitats
Des de l’AMB destaquen que el pla de serveis d’autobús de la segona corona metropolitana té tres objectius principals; conèixer i inventariar els serveis de bus actualment existents, diagnosticar i identificar les deficiències o mancances principals que pugui tenir la xarxa existent i elaborar una proposta d’aquests serveis d’acord amb el context actual i futur de la metròpolis.
El pla de serveis d’autobús metropolità que elaborarà l’AMB haurà de servir de base per a la licitació dels serveis que acabin sent competència de l’organisme metropolità a partir del 2028. Així doncs, d’aquí a finals d’aquest any, l’AMB durà a terme un procés participatiu amb els ajuntaments de la segona corona metropolitana i recollirà informació de cada localitat per tal de compilar totes les necessitats, mancances detectades i millores demandades.