MónCastellbisbal
Can Flavià de les Illes, la casa dels Capellans a Castellbisbal

M’aturava per retratar -abans del seu definitiu esfondrament- la casa que anomenava de la Rotonda d’Olesa/Martorell/A-2. Ara ja fa més de 10 anys. I acabava esbrinant que l’edifici està dins del terme de Castellbisbal, que s’anomenava Can Flavià de les Illes -ho Favià-, i que l’any 1756 s’hi va construir la capella de Sant Salvador. Està datada l’any 1736, quan a la casa hi residia la comunitat de sacerdots de Martorell. Per això es coneixia també com a “casa dels Capellans”.

De la descripció tècnica reproduïm: Edifici de planta quadrangular cobert a quatre aigües amb una lluerna central que sobresurt de l’edifici. Compta amb planta baixa, primer i segon pis. Els murs són de mampostería irregular i maó, i han estat arrebossats amb ciment sense pintar marcant, això si, a la part inferior un sòcol de color gris més fosc.

La façana principal es troba encarada a migdia, i s’obre amb un portal coronat per un arc rebaixat sense cap element ornamental específic. A banda i banda del portal s’obren dues finestres rectangulars coronades també amb un arc rebaixat, del mateix estil que la porta.

A nivell del primer pis, tres obertures es corresponen amb les de la planta baixa, sent una finestra balconera sobre el portal central i dues finestres rectangulars més petites a nivell de primer pis.

L’acabament superior de les tres obertures és també amb un arc rebaixat. A nivell de segon pis, es continua guardant la simetria de les obertures, que es corresponen a una triple finestra central i dues laterals més petites, totes elles acabades amb arcs rebaixats.

A diferència de la façana principal, les façanes posterior i lateral no han guardat la mateixa simetria compositiva, i les obertures són allindades. Destaca especialment la façana de ponent de la casa, a la qual s’ha afegit un cos rectangular, que s’estén al llarg de tota l’esmentada façana. Aquest cos es troba format per una galeria a nivell de planta baixa, feta a base arcades rebaixades recolzades sobre pilars, que creen un corredor cobert amb teulada plana.

Aquesta teulada, suportada per un embigat de fusta es converteix en un terrat a nivell del primer pis de la casa. Tot el perímetre del terrat es protegeix amb una barana d’obra formada per pilars, entre els quals s’ha format una imbricació de maons. La lluerna central que corona la casa és un cos quadrangular cobert a quatre aigües, amb obertures a cadascuna de les cares, actualment tapiades. A la cantonada sud-est de la casa s’adossa un cos rectangular de planta baixa i coberta a dues aigües destinat a garatge.

Fitxa

Comarca: Vallès Occidental

Adreça: Terme de Castellbisbal. Can Flavià de les Illes s/n . Crta. BV-1201, pk.4,3 (08755 Castellbisbal)

Emplaçament A tocar de la Crta.BV-1201, km,4,3 , al marge dret de la carretera.

Coordenades:Latitud: 41.49265. Longitud: 1.92752UTM Est (X): 410476.946UTM Nord (Y):

4594002.823

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa