El Vallès Occidental és la comarca amb la major despesa mensual en alimentació i productes habituals de les llars de la demarcació de Barcelona, amb 551,3 euros mensuals. Així ho indiquen els resultats de l’Enquesta d’Hàbits de Consum i Compra 2024, que analitza els perfils, preferències, comportaments i motivacions de compra de les llars de les comarques de Barcelona.
L’estudi mostra que la despesa mensual en alimentació i productes habituals de les llars de les comarques de Barcelona se situa en una mitjana de 420,7 euros, un 17% més que a l’estudi fet l’any 2019. Quatre de les comarques barcelonines se situen per sobre d’aquesta mitjana. És el cas del Vallès Occidental (551,3 euros), el Bages (477,7 euros), Osona (472,5 euros) i el Baix Llobregat (448,9 euros). En canvi, la comarca del Barcelonès (361 euros) se situa significativament per sota de la mitjana de despesa mensual de la demarcació.
La despesa mensual en alimentació i productes habituals també varia segons el nombre de membres de les famílies. Per a una família de 4 membres, la mitjana se situa en 516,3 euros. En el cas de les parelles amb fills que conviuen a la llar, la despesa mensual se situa en 565 euros, mentre que la despesa més baixa es dona en les llars unipersonals de menors de 65 anys (227,9 euros).
Les compres al barri continuen dominant el sector de l’alimentació
La proximitat també continua sent un factor fonamental en les compres d’alimentació. La majoria es fan als barris de residència; 74,8% en alimentació fresca, 69,4% en resta alimentació i 66,5% en productes quotidians no alimentaris. Per contra, només el 35,1% famílies es desplacen fora del seu barri o fora del municipi per compres en equipament de la persona.
Les compres d’alimentació fresca al barri es reparteixen entre supermercats (47%) i les botigues de barri i l’eix comercial (41,3%), mentre que el mercat municipal (33,9%) se situa en 3a posició. D’altra banda, l’estudi també destaca un augment de les compres a pagès / productor (9,3%) i als mercats de venda no sedentària (10,1%).