S’ha presentat a LaFACT Cultural la 39a Temporada BBVA de Dansa. El seu director Adrià Fornés: ” LaFACT Cultural és un referent en l’exhibició de la dansa però ara també en la creació, la producció i la formació i participa de nou a diversos festivals com el Dansa Metropolitana i el Festival Terrassa, ciutat de la dansa’.

En referència a la nova temporada, Fornés ha destacat la gran varietat de les 15 propostes, ‘tindrem títols clàssics, companyies contemporànies, també dansa espanyola i flamenc tan en la primavera com a la tardor i companyies nacionals i internacionals’.

Daniel Gómez, director de la zona Vallès Occidental de BBVA, ha afirmat que ‘continua sent necessari donar suport a la cultura’. També ha afegit que ‘cal fer difusió de la dansa arreu de Catalunya per mobilitzar els aficionats i els amants de la dansa a uns espectacles de gran qualitat’.

En aquesta direcció la regidora de cultura de l’Ajuntament de Terrassa, Rosa Boladeras, ha
destacat la importància de la temporada però també de les activitats educatives que s’hi fan
per atraure el públic més jove amb iniciatives com el programa ‘Exploradors de la dansa’.
‘Conec de primera mà i he pogut parlar amb nens que hi han participat, és una proposta
molt engrescadora i posa en contacte el públic més jove amb aquesta disciplina’.


La temporada arrencarà amb la reposició d’una producció de LaFACT Cultural que va tenir
una molt bona rebuda entre el públic i la crítica, el Rèquiem de Mozart, una obra coral de
Crea Dance Company by Maria Rovira que compta amb la música en directe de l’Orquestra
Simfònica del Vallès (4 i 5 de febrer). La coreògrafa Maria Rovira fusiona diversos estils de
dansa i moviments artístics que ballen al ritme de la música del Rèquiem, una al·legoria a la
vida, la mort i la injustícia.


El 19 de Febrer, la Compañía Antonio Najarro arriba a LaFACT Cultural per presentar-nos
Alento, una proposta coreogràfica que fusiona tots els estils de dansa espanyola amb un
talent innovador i un enfoc internacional. A l’escenari el flamant cos de ballarins comptarà
amb la música en directe interpretada i composta per l’argentí Fernando Egozcue. Una
partitura rítmica i melòdica amb reminiscències al tango i al jazz que ompliran de sensibilitat
una coreografia elegant que va a la recerca de noves cadències i sons.


Aquesta temporada també hi tenen cabuda grans títols clàssics amb orquestra en directe; el
Russian State Ballet interpretarà El Llac dels Cignes (12 i 13 de març), una de les obres més
representatives del ballet clàssic que sota la direcció de Vyacheslav Gordeev que narra la
història d’amor entre Sígfrid i Odette, un amor que creix a l’ombra del malvat mag Rothbart.

Havent rebut el Premi Max 2021 pel millor espectacle de dansa, coreografia i disseny
d’il·luminació, La mort i la donzella (25 de març) d’Asun Noales s’endinsa des d’un punt de
vista contemporani en el sublim quartet de corda núm. 14 en Re menor de Franz Schubert. A
través d’una música de composició romàntica, Noales es planteja el trànsit entre la vida i la
mort.


Dos dies després, el 27 de març, pujarà a l’escenari l’ Alonzo King Lines Ballet, una
companyia nascuda a San Francisco ara fa 40 anys. Alonzo King entén la dansa com una
ciència basada en principis geomètrics universals d’energia i desenvolupa un nou llenguatge
del moviment que parteix de tècniques clàssiques. A Terrassa, es podran veure les
coreografies The personal element i Azothz, dues peces recents creades pel mateix Alonzo
King.Un any més, el públic Terrassenc tindrà una cita amb una Gala d’Homenatge a la Dansa (23
d’abril) que vol ser un altaveu per a noves generacions de ballarins emergents que s’estan
obrint camí en l’escena nacional i internacional. Futures promeses que ballaran al costat de
grans estrelles de la dansa com Sergio Bernal.


Després de cancel·lar les seves actuacions previstes el 2020, la formació israeliana Kibbutz
Contemporary Dance Company presentarà el 29 i 30 d’abril de novembre Asylum. El
director artístic Rami Be’ert evoca la seva pròpia experiència com a descendent de
supervivents de l’Holocaust en una peça on es reflecteixen conceptes com són la pàtria,
l’enyorança, la llar i la recerca de la identitat.


Després del fulgurant èxit que va tenir a la Factoria els anys 2018 i 2019, Ailey II torna els
dies 7 i 8 de maig per fusionar l’esperit i l’energia del millor talent jove nord-americà amb la
passió i la visió creativa dels coreògrafs emergents més destacats. Enganxats per la passió
que transmeten els seus ballarins, Ailey II ha aconseguit erigir-se com una de les companyies
de dansa més populars dels Estats Units.


El 2022 també serà un any d’estrena de produccions pròpies. El 21 de maig, la Factoria
Cultural de Terrassa estrena Tell me Telemann. Una trentena de ballarins i ballarines del
Programa d’Alt Rendiment (PAR en Dansa) sortiran a l’escenari per representar tres de les
suites més famoses del virtuós Georg Phillip Telemann interpretats en directe per
l’Orquestra Cambra Terrassa 48. D’aquesta manera, tindrem l’oportunitat de veure com es
desenvolupa sobre l’escenari l’equip de ballarins del Programa d’Alt Rendiment en Dansa de
la Factoria Cultural de Terrassa.

El tret de sortida de la temporada de tardor el donaran les estrelles mundials Lucía Lacarra i
Matthew Golding, dues eminències que ens acompanyen a viure un passeig nocturn a partir
de la dansa més pura amb la peça In the still of the night (15 d’Octubre). Una reflexió
cinematogràfica que ens endinsa pels grans èxits musicals dels anys 60 amb un vestuari i una
estètica que recorda a grans clàssics del cinema com són les pel·lícules de Grease o Ghost.
D’altra banda, i com ve sent habitual en les darreres programacions, la Factoria Cultural dona
la benvinguda al flamenc el 29 d’Octubre de la mà de la Compañía Jesús Carmona que ens
presenten El salto. Jesús Carmona, un dels ballarins més brillants del panorama del flamenc
actual, es pregunta pel sentit de la masculinitat en el segle XXI per tal de donar un pas
endavant i anar més enllà de l’evolució de la nostra societat. Gènere i dansa es barregen en
aquesta proposta innovadora i reflexiva.


Basant-se en el llibre del filòsof francès Gaston Bachelard, Poetics of Fire, la Companyia
Carolyn Carlson ens presenta The Tree el 5 de novembre, una poderosa expressió de
vitalisme i amor a la natura en un context actual de col·lapse i distopia, tanmateix, en la
mateixa dansa podem veure com hi ha una obertura cap a un futur més esperançador. Més
enllà de l’actuació de l’elenc de ballarins, l’escenografia queda sublimada per un conjunt de
pintures abstractes creades per l’artista visual xinès Gao Xingjian.
El 27 de novembre podrem gaudir de Fantasía, un espectacle reivindicatiu de flamenc de la

Compañía Alejandro Lara Dance Project que centra el seu focus d’atenció en el procés previ
de creació que pateix una representació: des de la seva idea fins a la creació final. La funció
és un recorregut de tres peces creades amb la finalitat d’expressar un moviment escènic i
una format de Dansa Espanyola adaptada a la qualitat tècnica i visual de l’actualitat. Dues de
les peces són acompanyades per una música orquestrada que reforça la grandesa i el
virtuosisme que representen els grans compositors del nostre país, l’altra, en canvi, s’allunya
del gran format de les anteriors i reivindica la simplicitat i austeritat que suggereix la música
d’un piano i una veu en directe, tot recreant un ambient íntim i màgic que posa en comunió
els moviments dels ballarins amb el públic en aquest espectacle tan visual i contemporani.
El desembre posa punt i final a la 39a Temporada BBVA de Dansa el Ballet i Orquestra de
l’Òpera de Samara que faran un doble programa el mateix cap de setmana. Per una banda,
representaran el clàssic de ballet El Corsari el 10 de desembre, per l’altra, l’11 de desembre
canviaran totalment la proposta artística per oferir-nos un espectacle contemporani
anomenat Les tres màscares del rei que tracta el tema de la solitud. Ambues funcions estan
dirigides pel reconegut coreògraf Yury Burlaka i l’orquestra sota la batuta del mestre Evgenij
Khokhlov.

Dansa familiar
Giselle (15 de maig) El Centre de dansa de Catalunya presenta un espectacle per tots els
públics, Giselle. Obra mestra absoluta del ballet romàntic, està ambientada en un entorn
camperol a Alemanya a l’època medieval.


El Trencanous (17 i 18 de desembre). Una nova edició d’aquest tradicional ballet nadalenc
que s’adreça al públic familiar i que ens transporta a un món màgic. Una producció del PAR
en Dansa, el programa d’Alt Rendiment en Dansa de LaFACT Cultural, coreografiada per
Rodolfo Castellanos on hi participen també escoles de dansa d’arreu del territori.

Activitats educatives
Exploradors de la dansa

Amb la voluntat de seguir creixent i arribar a nous públics, la Factoria Cultural Terrassa i
BBVA seguirà fent l’activitat educativa Exploradors de la dansa, orientat a l’alumnat de
primària. L’objectiu és posar en contacte els visitants amb tots els aspectes que intervenen
en la producció d’El Trencanous, des dels assajos fins l’espectacle final.

Masterclass amb companyies
Com ja és habitual en les darreres temporades, la Factoria Cultural de Terrassa segueix
organitzant classes magistrals de dansa per a alumnes d’escoles de dansa d’arreu de
Catalunya. Aquestes masterclass estan impartides per professors i ballarins de les millors
companyies de dansa d’arreu del món que després ens visiten a la nostra temporada.

Nou comentari