MónTerrassa
Preocupació pel poc ús del català en la gestió interna d’empreses al Vallès

Les empreses de la comarca del Vallès Occidental fan un ús de la llengua catalana en el seu dia a dia, però “hi ha elements de preocupació”. Així ho va exposar l’assessor de responsabilitat social empresarial de la Cecot, Pere Ejarque, aquesta setmana durant la presentació del nou servei ‘CATacull‘, on va lamentar el baix ús del català sobretot en la gestió interna de les empreses de la comarca.

Aquest baix ús del català en la gestió interna es va constatar en un estudi sobre l’ús de la llengua catalana a les empreses del Vallès Occidental que la patronal va realitzar l’any 2021. Per fer-ho, es va recollir la resposta d’un centenar d’empreses de menys de 50 persones treballadores ubicades a poblacions de la comarca.

“Vam constatar que oralment és una llengua que continua molt viva en el sí de l’empresa i és una llengua d’ús […] però la llengua dels programes informàtics és normalment en castellà o anglès, els pressupostos que s’envien a altres empreses, processos de selecció, el pla d’igualtat, el pla d’emergència… moltes d’aquestes coses son en castellà”, afirma Ejarque.

Poc ús del català en la documentació financera i etiquetatge

Concretament, l’estudi indica que “l’ús del català en documentació financera i etiquetatge és significativament més baix que no pas en les comunicacions interpersonals”. De fet, el català en la documentació financera és minoritari o residual (inferior al 25% de les comunicacions) en un 37% de les empreses consultades; i per sota del 10% en el 19% de les empreses.

Pel que fa a l’etiquetatge, instruccions o manuals d’ús, entre altres, es constata que l’ús del català és minoritari o bé residual (inferior al 25% de les comunicacions) en un 46% de les empreses consultades; i per sota del 10% en el 27% de les empreses.

Però el català és majoritari en les comunicacions interpersonals

Tot i així, cal recalcar que l’estudi expressa que l’ús del català és majoritari en les relacions empresa-client o empresa-proveïdor i en les comunicacions d’àmbit intern i comunicacions externes. En aquest sentit, l’objectiu de la patronal és “normalitzar l’ús de la llengua en les comunicacions no orals entre les empreses” i continuar “fomentant i motivant l’ús de la llengua catalana entre el teixit empresarial”.

Més sobre ‘CATacull’

La iniciativa més recent que han dut a terme per fomentar el català és el ‘CATacull‘, un nou servei empresarial d’acollida lingüística que, a través de càpsules audiovisuals, voluntaris i altres recursos, permet que treballadors i treballadores que no parlen la nostra llengua o que tenen dificultats per comunicar-s’hi puguin aprendre o millorar el català.

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa