El Pla de Mobilitat del Vallès: 70 mesures i 2.500 milions d’euros

Es presenta el document que vol ser un full de ruta per resoldre "el dèficit d’infraestructures i de transport públic de les dues comarques"

El conseller Damià Calvet amb el president del Consell Comarcal Ignasi Giménez

El conseller Damià Calvet amb el president del Consell Comarcal Ignasi Giménez | CCVO

El Consell Comarcal del Vallès Occidental ha acollit la presentació del Pla Específic de Mobilitat del Vallès de la mà del conseller de Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet. La sessió ha comptat amb la participació dels ajuntaments i entitats del Vallès Occidental i de l’Oriental que han participat en l’elaboració del PEMV a través dels diferents comitès que s’han activat.

Durant la presentació el conseller de Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet ha assegurat que el PEMV és “un document necessari, per poder resoldre un aspecte imprescindible de la vida que és la mobilitat de persones i mercaderies”. També ha destacat la feina dels diferents comitès de treball, “una feina en la qual s’han aportat idees, propostes, visions, solucions, i tot amb ambició. L’ambició de poder resoldre la mobilitat com una part imprescindible per poder ser territori. La mobilitat com a element imprescindible d’aquest territori que volem que sigui més competitiu. Volem que tingui totes les dimensions possibles, no subordinades ni a res ni a ningú, sinó en tot cas complementàries”.

El president del Consell Comarcal del Vallès Occidental, Ignasi Giménez ha explicat que “des del territori volíem un full de ruta en el qual es pogués dissenyar i resoldre en el futur el dèficit d’infraestructures i de transport públic de les dues comarques”. I ha afegit: “m’agradaria destacar que s’ha treballat de manera conjunta entre els diferents actors, els quals no només són institucionals, sinó que també s’han recollit les propostes d’associacions i agents econòmics, mediambientals, plataformes a favor del transport públic… “.

Gimenez ha explicat que “la valoració que fem, almenys des de la comarca del Vallès Occidental, és molt positiva, no només perquè es tracta d’un instrument potentíssim de concertació i de treball conjunt, sinó també perquè, en el fons hi ha el reconeixement que es necessita una acció d’inversió, de reflexió, de disseny i de planificació en matèria de mobilitat sobre la nostra comarca i també sobre el Vallès Oriental; un reconeixement que, com ha dit el conseller ‘el Vallès no s’ha d’entendre com a subordinat ni a res ni a ningú, sinó com un territori absolutament complementari a l’àrea metropolitana de Barcelona. El que rau de fons en aquest document és donar aquesta categoria als dos vallesos, com d’una centralitat important també pel país; evidentment no només pel seu potencial industrial i demogràfic, sinó per la potència que els nostres municipis tenen respecte al conjunt del país”.

Per la seva banda, el conseller de territori i mobilitat del Consell Comarcal del Vallès Oriental, Juan Manuel Segovia, ha explicat que “en el temps que vivim d’emergència climàtica, creiem que el pas i l’aposta pel transport públic és fonamental, no només pel que fa als autobusos, sinó també els ferrocarrils. Segurament el PEMV no és la llista de desitjos que voldríem veure reflectits, sinó que aquests van molt més enllà. Però és un molt bon document, que ens dona pistes i un calendari per treballar ja per arribar a l’objectiu del 2026 i veure les necessitats satisfetes al nostre territori”.

70 mesures previstes al PEMV

El conseller Calvet ha explicat que en el Pla Específic de Mobilitat preveu una setantena de mesures i que “hem introduït elements de càlcul del què suposa el seu desenvolupament: 2.500 milions d’euros, que lògicament van a càrrec de les administracions que tenen les competències en un o altre tema dels que entren en aquest pla. Pel que fa a la temporalitat, ens l’hem marcada fins al 2026”. “Per fer-lo, ens hem fixat diversos escenaris de millora del que ha de ser aquesta mobilitat del Vallès. Una mobilitat que volem tant més sostenible com més segur”, ha afegit.

Una de les necessitats detectades en el PEMV també és la mobilitat entre els dos Vallesos. El conseller ha assegurat que “en la diagnosi hem observat que el Vallès té una quota modal de transport públic de relació amb Barcelona alta, d’un 43% aproximadament. Però, en canvi, té una quota de transport públic en la mobilitat interna, dins del que són els dos Vallesos alarmantment baixa: de només un 13%. Per tant, tot va orientat en aquest plantejament de mobilitat sostenible i segura a desenvolupar infraestructures viàries, ferroviàries, intercanviadors i també serveis de transport públic que augmentin aquestes quotes modals. Concretament, pel que fa a la mobilitat interna, el Pla de Mobilitat es planteja passar d’aquest 13% a un 21% al 2026. I, pel que fa a la relació de mobilitat amb Barcelona, el document es planteja passar d’un 43% a un 50%. Tot això ho fem en un context d’emergència climàtica”.

Nou comentari