Èxit de la prova pilot del primer trajecte Barcelona-Madrid en autobús elèctric

Circontrol i e-busKar organitzen el trajecte d'11h de durada, amb tres pauses per descansar i recarregar el vehicle

Circontrol, empresa amb seu a Viladecavalls, especialitzada solucions de recàrrega per a la mobilitat elèctrica, i e-busKar, que distribueix els vehicles sostenibles fabricats per Karsan, han realitzat amb èxit el primer viatge en un autobús completament elèctric. L’autobús ha efectuat per primera vegada el trajecte Barcelona-Madrid, un recorregut de 610 quilòmetres, amb una durada d’11 hores en total, incloent tres pauses per descansar i recarregar el vehicle.

El trajecte s’ha iniciat Sabadell a les 6.30 hores del matí. L’hora d’arribada a San Sebastián de los Reyes (Madrid) ha estat les 20.30 hores de la tarda. A l’ésser una prova pilot i el primer viatge de llarg recorregut de l’autobús, els temps de recàrrega i es parada s’han previst més llargs del que podrien arribar a ser. Finalment, l’autobús ha efectuat tres parades per a recarregar, una en Torrefareda (Segrià, Lleida), una altra en Épila (Saragossa, Aragó) i Trijueque (Gualajara, Castella-la Manxa), des d’on ha emprès el tram final fins a San Sebastián de los Reyes (Madrid). “A l’ésser una prova pilot, hem fet una previsió tant en nombre de parades com en temps de recàrrega molt major del que correspon en realitat”, assenyalen Joan Sardà, responsable de màrqueting de Circontrol, i Fran Ramis, CEO i soci fundador de e-busKar.

La prova pilot ha servit per a demostrar que, des d’un punt de vista tècnic, logístic i operacional, els trajectes de llarg recorregut amb autobús elèctric són viables. Alhora, ha servit per a detectar problemes que poden sorgir al llarg del recorregut quan les condicions ambientals són adverses i que, d’una altra manera, no s’haguessin detectat. “La valoració que fem de la prova pilot és molt positiva. D’una banda, demostra que és possible realitzar aquest trajecte amb unes condicions més adverses del normal: les altes temperatures no ajuden, ja que les bateries necessiten refrigerar-se per a poder carregar-se a la màxima potència. Per això, en les parades, hem forçat la refrigeració d’aquestes bateries per a així recarregar-les a la màxima potència, en cas contrari, el temps de recàrrega s’allargaria” explica Joan Sardà “D’altra banda, es tracta d’un autobús petit i, per tant, necessita més càrregues”.

Un altre aspecte destacat és la infraestructura de recàrrega pública a l’Estat. Si bé és cert que la xifra de carregadors públics ha augmentat en un 34% fins als 11.517 punts de recàrrega públics, segons xifres de ANFAC, la mateixa associació assenyalava que el 83% d’aquests nous carregadors pertanyen al segment de la càrrega lenta (igual o inferior a 22kW), i únicament existeixen 60 punts que recarreguin amb alta potència. “El trajecte és viable a nivell tècnic, operacional i logístic, però necessitem més carregadors d’alta potència perquè sigui viable econòmicament en termes de temps”, assenyala Sardà. “És necessari implementar una infraestructura de recàrrega pública d’alta potència, amb la qual els temps de recàrrega de grans vehicles podrien reduir-se a 30 o 45 minuts. Econòmicament, no és viable trigar 11 hores per a arribar a Madrid. Amb carregadors d’alta potència, aquest temps es reduiria dràsticament, i llavors seria viable en tots els aspectes” conclou.

L’autobús amb el qual s’ha realitzat el trajecte és el Bus Karsan Atak EV 220kwh, un autobús 100% elèctric. El vehicle, de 8 de metres de llarg, té capacitat per a 52 persones i una autonomia màxima de 300 quilòmetres. Els dispositius utilitzats per a la recàrrega de l’autobús elèctric són els carregadors ràpids Raption 50 fabricats per Circontrol, les vendes dels quals superen les 3.500 unitats al voltant del món des del seu llançament. Aquest carregador aquesta específicament dissenyat per a cobrir les necessitats de grans flotes, així com per a vehicles que necessiten continuar el trajecte en menys de 30 minuts.

Nou comentari