Dos anys més per finalitzar el tram Abrera-Terrassa de la B-40

La Cecot titlla de "vergonya" el nou endarreriment en el tram final del Quart Cinturó i critica la "irrisòria" partida pressupostària contemplada pel govern espanyol per al 2021

Túnel d'Abrera encara pendent d'acabar-se

Túnel d’Abrera encara pendent d’acabar-se | Cecot

“És una vergonya que ara se’ns digui que l’autovia B40 encara trigarà dos anys més a poder estar acabada”, ha manifestat el secretari general de la Cecot, David Garrofé. L’entitat fa aquesta afirmació després de conèixer la partida de 13,8 milions d’euros per afrontar el tram final de la B40 que ha d’unir Abrera i Terrassa que el govern espanyol ha incorporat a l’esborrany dels propers Pressupostos Generals de l’Estat.

La patronal considera que “més enllà d’un nou endarreriment, incloure un any més una partida de 14 milions d’euros per executar la B40 és irrisòria“. Garrofé exclama que “per qui no n’està al cas, ara mateix ens trobem amb dues problemàtiques relacionades amb aquest infraestructura que considerem cabdal per al territori. D’una banda, patim d’una manca de pressupost acumulada en els darrers anys (el Ministeri sap que 14M€/any dona per construir metres i no pas quilòmetres d’autovia) i, de l’altra, com que la construcció s’està dilatant tantíssim en el temps, les infraestructures que incorporen el túnel ja han quedat obsoletes. I què succeeix si una partida ha quedat obsoleta? Doncs que s’ha de fer un projecte nou amb el conseqüent estudi i aprovació per part de l’administració”.

Un altre exemple és l’actuació relativa a la il·luminació. Fa quinze anys el projecte contemplava llums de combustió i ara les normatives mediambientals passen per l’ús de llums LED. D’haver-se finalitzat la infraestructura a temps, només s’hagués hagut de definir una intervenció per substituir-la. Però amb els anys que han passat, s’ha hagut de fer un nou projecte que recollís aquesta modificació. A hores d’ara ja han passat dos anys en que els organismes estatals responsables, en aquest cas el Consell d’Estat que és qui ha d’aprovar aquestes modificacions en el projecte, es defineixin i aprovin la partida d’il·luminació. “Per tant, hi ha un problema pressupostari, un problema polític i un tema de gestió interna del Ministeri. Quan sumes tot això la infraestructura no s’acaba mai”.

“Gestió incorrecta i poc efectiva”

Les empreses consideren la Ronda del Vallès com un connector i articulador de la mobilitat entre comarques i territoris i no únicament com una infraestructura de pas, de fet, l’estudi que ja va fer públic la Cecot el febrer de 2017 elaborat per l’Institut Cerdà evidenciava que “l’impacte macroeconòmic del tram de la B-40 entre Abrera i Terrassa acabat suposaria un estalvi de 24M d’euros anuals”.

A l’abril de 2019, la Cecot ja preveia un nou endarreriment del tram de la B40 entre Abrera i Terrassa simplement coneixent la provisió de subministraments feta a proveïdors. En aquell moment tot apuntava que el Ministeri de Foment tornaria a incomplir terminis i “tothom sap que l’endarreriment i els incompliments suposen un increment de costos que, en aquest cas, assumeixen els ciutadans. Algú s’ha plantejat que en el transcurs dels darrers 15 anys la tecnologia ha evolucionat? Qui pensi que l’endarreriment en les obres només afecta els usuaris que l’han de fer servir hauria de saber que hi ha partides que acabem pagant entre tots, fruit d’una gestió incorrecta i poc efectiva”.

Nou comentari