PIMEC ha constatat que la conciliació laboral i personal i el reconeixement social del rol emprenedor són les principals dificultats que troben les dones treballadores autònomes en l’exercici de la seva professió. La patronal ha elaborat un estudi sota el títol “Dona i autoocupació a Espanya. Perspectiva de gènere i mesures per a la seva incorporació” que recull l’evolució de les dades d’afiliació i les característiques, principals reptes i propostes del col·lectiu de dones treballadores autònomes catalanes. Aquests resultats els ha presentat en una jornada telemàtica anomenada “La dona autònoma com a pilar de l’economia”.

Elisabet Bach, la presidenta d’Autònoms PIMEC, ha defensat al llarg de la jornada l’emprenedoria com “un element clau en el creixement econòmic, la innovació, l’arrelament territorial i l’apoderament personal i social”. En relació amb les dades recollides per l’estudi, ha alertat que les dones tenen una presència inferior en la iniciativa emprenedora i que el resultat d’aquesta iniciativa solen ser empreses més petites que generen menys ocupació. No obstant això, ha afegit que les empreses liderades per dones són més rendibles i duradores.

En la cloenda de l’acte, la presidenta de la Comissió Dona i Empresa de PIMEC, Maria Teixidor, ha destacat “la necessitat de portar més mirades femenines al disseny de noves polítiques actives que afavoreixin l’emprenedoria femenina”, així com la voluntat de la patronal per assolir “una societat equilibrada en totes les àrees”.

Els resultats de l’estudi de PIMEC

El director d’estudis i polítiques sectorials de PIMEC, Moisès Bonal, ha presentat les principals conclusions de l’estudi de la patronal. Ha destacat que si bé les dones representen un 35% de les persones afiliades al RETA, entre el 2016 i 2019, la taxa de creixement de les dones autònomes se situa per sobre del creixement observat en el col·lectiu d’homes.

Pel que fa al perfil de les treballadores autònomes, ha explicat que la majoria son dones de 24 a 54 anys amb estudis superiors o de grau mitjà que han iniciat un o dos negocis, i anteriorment eren assalariades. D’altra banda, un 33,7% de les enquestades tenen un negoci de forma individual, mentre que un 15,8% el tenen de forma col·lectiva i un 25,7% ha donat continuïtat a un negoci o empresa familiar. El volum majoritari de facturació del negoci d’aquestes dones és de fins a 500.000€ i només un 30% realitza vendes a l’exterior. 

Finalment, Bonal ha explicat que, segons l’enquesta de GEM, la propensió de les dones a emprendre a Espanya és gairebé idèntica a la dels homes, fet que contrasta amb la seva baixa presència real al col·lectiu, amb una proporció de 2 homes autònoms per cada dona. “Encara queda camí per recórrer pel que fa a la bretxa de gènere”, ha aclarit.

Nou comentari