MónTerrassa
Torna amb força el Festival de Jazz Terrassa
  • CA

El col·lectiu Jazz Terrassa – Club de Jazz d’Amics de les Arts i Joventuts Musicals, inicia el compte enrere de la propera edició del Festival de Jazz Terrassa, la trenta-setena, que se celebrarà entre el 7 i el 24 de març a diferents espais de la ciutat. El certamen mantindrà la Nova Jazz Cava com a centre neuràlgic amb concerts de club. Tanmateix el Centre Cultural Terrassa acollirà un dels concerts estel·lars de l’edició 2018 i el jazz tornarà a emplenar places, patis i terrasses amb matinals de cap de setmana. L’oferta popular assolirà la seva màxima convocatòria amb la 20a edició del PícnicJazz, el 18 de març al Parc de Vallparadís.

Fidel al seu model habitual, es podran escoltar en directe figures del jazz nacional i internacional, molts dels quals donaran a conèixer a Terrassa les seves propostes més recents, alhora que es mantindran trobades emblema del certamen com la “Nit de Blues”, Jam Sessions o el lliurament del 16è Premi Jazzterrasman.

Tanmateix, l’espai JazzJove Non Stop creat l’any 2002, tornarà a oferir la possibilitat als joves estudiants de diferents escoles de música de Catalunya de tocar a la Nova Jazz Cava la tarda de l’11 de març. El Jazz Terrassa Swing Stage (JTSS) assolirà la dotzena edició de la mà del col·lectiu Terrassahoppers, coincidint amb el cap de setmana del PícnicJazz amb un seguit d’activitats pedagògiques i musicals de swing ballable. I pel que fa a l’oferta complementària a les principals actuacions musicals, es mantindran sessions de cinema, mostres artístiques, xerrades i sessions de pedagogia infantils, així com la 5a ruta “Menjazz” i concerts a diverses poblacions de la Comarca.

Cartell i primers projectes confirmats

A hores d’ara s’ultima el cartell artístic d’empremta eclèctica i adscripció jazzística que, any rere any, fa créixer en magnitud i participació un festival senyer a Catalunya. El que sí està ja enllestit és el cartell anunciador del 37 Festival de Jazz Terrassa, obra del dissenyador gràfic terrassenc Santi Jordà.

Es confirmen algunes cites del programa artístic amb noms il·lustres de l’òrbita jazzística nord-americana. El debut al Festival d’un artista de culte, el pianista i compositor Steve Kuhn es perfila com un inici de cartell ineludible, el 8 de març a la Nova Jazz Cava, on l’artista de Brooklyn presenta el seu nou treball At This Time… en formació de trio acompanyat per David Wong (cbx) i Billy Drummond (bt). L’àlbum editat pel segell Sunnyside, està considerat per la crítica com “un recorregut impressionant d’un artista experimentat al qual no queda res per demostrar però molt més que dir, i on la melodia es lliura sense presses amb unes línies solistes excepcionalment nítides de Kuhn” (Joel Roberts, The New York City Jazz Record, March 2016). Tot i mostrar-se una mica per sota del radar comercial durant dècades, malgrat una llarga i variada carrera, que ha inclòs concerts destacats amb John Coltrane, Art Farmer i Sheila Jordan, ara als seus 78, Kuhn s’ha consolidat en els darrers anys com un líder de jazz expressiu especialment en el format de trio.

L’endemà, 9 de març i també de l’escena de l’altra banda de l’Atlàntic, destaca la participació de la cantant de Massachusetts Nnenna Freelon qui visita per segona ocasió el Festival on debutava l’any 1995. Vint-i-tres anys després, la figura artística de Freelon ha crescut en escreix, essent avui una de les veus més respectades de l’escena jazzística internacional. Pel seu retorn a la Nova Jazz Cava Freelon es presenta amb Miki Hayana (pn), Mads Vinding (cbx) i Mario Gonzi (bt). Com molts artistes de la seva generació, començava cantant en el si de la comunitat religiosa. Posteriorment ampliava coneixements musicals amb el mestre Yusef Lateef i col·laborava amb artistes com Ray Charles, Al Jarreau, Dianne Reeves, Diana Krall, Clark Terry, Herbie Hancock o Ellis Marsalis, entre molts altres. El Carnegie Hall, l’Apollo Theater o els festivals de Montreux o Monterey, han acollit una artista que combina el jazz amb la interpretació, alhora que ha estat reconeguda amb guardons com el Premi “Billie Holiday” de l’Academie Du Jazz i nominada en cinc ocasions i diverses categories als Premis Grammy.

“Música i art tenen el poder de canviar les ments i els cors”, expressa el compositor i trompetista Terence Blanchard, un pensament que pren cos a través del músic de Lousiana i el seu E-Collective. El revolucionari ensemble aconsegueix la mescla perfecta del geni del músic nord-americà i la innovació de quatre joves pioners de la música: el guitarrista Charles Altura, el pianista Fabian Almazan, el baixista David “DJ” Ginyard, i el bateria Oscar Seaton. Al Festival de Jazz Terrassa 2018 tindrem ocasió de conèixer en directe, el 15 de març a la Nova Jazz Cava, el discurs d’una banda que superposa les capes del groove amb el color del funk, el blues i el R&B, el so distintiu de l’E-Collective. Blanchard debutava l’any 1997 a la sala terrassenca com a líder del seu grup, després d’haver participat anteriorment al Festival en les edicions del 1984 amb Art Blakey Jazz Messengers i l’any 1993 amb el seu “X” Quintet.

El reconegut i multipremiat músic, compositor i arranjador de Nova Orleans s’iniciava als 80’s a la Lionel Hampton Orchestra i passaria també per l’escola dels Jazz Messengers d’Art Blakey. La seva llista de col·laboracions és infinita, des de McCoy Tyner a Cassandra Wilson; com a líder ostenta una dilatada experiència i nombroses gravacions. Destaca també el seu paper com a director artístic al Thelonious Monk Institute of Jazz desde l’any 2000 o al Henry Mancini Institut de la Universitat de Miami des de 2011. El seu paper com a compositor de bandes sonores és també impressionant. Un camp on sobresurt la seva contribució a la narració musical en molts dels films del cineasta Spike Lee (Malcolm X, Jungle Feber, Inside Man) i del qual volem fer esment especial del documental When He Levees Broke. A Requiem in Four Acts de 2006 en motiu de l’Huracà Katrina.

“Gershwin – Rhapsody in Blue” al Centre Cultural Terrassa

L’escena nord-americana reforça el seu protagonisme amb el nou espectacle del pianista i compositor incontestable Uri Caine, en concert al Centre Cultural Terrassa la vetllada 23 de març. Uri Caine Ensemble és una de les apostes importants de l’edició 2018, amb arranjaments i adaptació musical poc convencional d’un altre tòtem de la música del segle XX “Rhapsody In Blue”(1924) de George Gershwin. Amb aquesta revisitació i reinvenció de Caine, l’obra mestre de Gershwin es presta a la projecció d’un calidoscopi d’estils que determinen la personal sintaxi musical d’aquest versàtil compositor i intèrpret que deixen a qualsevol atònit: jazz, blues, klezmer, afro, entremesclats amb la composició clàssica, tot generant una música insòlita i irresistible. Per aquesta ocasió, Caine presenta un ensemble de vuit elements on reuneix als solistes més prestigiosos que en el transcurs dels darrers decennis han freqüentat els grups del pianista de Filadèlfia. La súper banda està composta pels cantants Theo Bleckmann i Barbara Walker, el violinista Joyce Hammann, Ralph Alessi (tp) i Jon Irabagon (st), i completen la secció rítmica Mark Helias (cbx) i Jim Black (bt).

Pianista i compositor, l’original i infalible talent creatiu d’Uri Caine té la capacitat d’absorbir completament l’essència de qualsevol gènere per subvertir-lo i aportar un eclèctic ventall de disciplines i influències a la seva música amb estils amb els que va créixer, influències del rhythm and blues, gospel, jazz, que es combinen creant un nou tipus de música. La seva herència jueva, la seva carrera a la música clàssica i el jazz, i el seu interès per l’electrònica, formen un ambiciós híbrid que resulta molt estimulant i sens dubte sempre inventiu. Amb més d’una trentena de treballs editats com a líder i un talent inesgotable, ha aconseguit que els festivals de jazz més destacats del món com North Sea, Montreal, Newport, San Sebastián o Vitoria, a l’igual que certàmens de música clàssica com ara Salzburg, el desitgin. Sens dubte una ocasió memorable poder tornar a comptar amb ell a Terrassa on debutava l’any 2003 amb el projecte de drum’n’bass, sons electrònics, funk, ritme i música improvisada, elements clau de ‘Bedrock3’. L’actuació d’aquest malabarista del ritme al Centre Cultural en suposa la primera participació al Festival de Jazz Terrassa.

Cartell 37 Festival Jazz Terrassa

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa