La historiadora de l’Art Montserrat Jorba Valero ha revelat a Terrassa les majestats amagades de la Cerdanya. Ho ha fet en una conferència que ha tingut lloc aquest dimarts, 23 de novembre, organitzada pel Rotary Club de Terrassa. La ponent s’ha endinsat en la iconografia, orígens i filiació estilística de les imatges que simbolitzen el Crist crucificat en municipis de la comarca del Pirineu català, unes representacions romàniques on les majestats estan vestides i en actitud triomfant, les quals són originàries d’aquesta vall i que van tenir una difusió molt curta en el temps (poc més de 100 anys). Cal dir que són poc conegudes pel gran públic perquè aquestes no es conserven en el seu lloc d’origen sinó que es troben exposades en diferents museus o formen part de col·leccions privades.

Jorba, llicenciada en història de l’art, màster en anàlisis i gestió del patrimoni i membre del patronat de la Fundació Arxiu Tobella de Terrassa, va explicar que l’estudi d’aquestes majestats demostra la importància que va tenir el Comtat de la Cerdanya, així com els bisbats de Ripoll i Urgell, en la seva producció i culte, durant els segles XII i XIII. La terrassenca és experta en les connexions entre l’art romànic i el món bizantí en temps medievals, i a més de fer una exposició acurada de les troballes, va respondre als dubtes dels ponents. L’estudi Les majestats de la Cerdanya, es troba publicat per Edicions Salòria i es pot trobar a les principals llibreries.

Mireia Serra, presidenta del Rotary de Terrassa, va manifestar el seu agraïment cap a Montserrat Jorba, i en va destacar la “magnífica” ponència, tot reafirmant “la importància de tenir aquest tresor cultural únic,  localitzat en la nostra geografia i que una persona de la rellevància cultural de la Sra. Jorba  s’hi hagi interessat i hagi dedicat el seu temps a fer-ne una recerca històrica i de connexions multi-culturals”.

Nou comentari